افزایش تقاضای نفت روسیه در چین به ضرر ایران تمام شد

اقتصاد100- «هلنیک شیپینگ نیوز» با استناد به داده های بروکر کشتی Xclusiv گزارش داد که افزایش واردات نفت خام روسیه باعث کاهش مصرف نفت خام ایران در چین شده است.

افزایش تقاضای نفت روسیه در چین به ضرر ایران تمام شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از اویل‌پرایس، بر اساس این داده ها، افزایش تقاضای چین برای نفت خام تخفیف‌دار روسیه منجر به افزایش شدید واردات از روسیه شده، در حالی که از سوی دیگر منجر به افزایش هزینه محموله های نفتی ایران شده است.

Xclusive اشاره کرد که در ماه جاری تقاضای نفت خام از سوی پالایشگاه های چینی ممکن است به دلیل ورود برخی از آنها به فاز تعمیرات برنامه ریزی شده کاهش یابد.

در همین حال رویترز پیش‌تر گزارش داده بود که پالایشگاه های چینی اکنون با همتایان هندی برای نفت خام «اسپو» (ESPO) روسیه رقابت می کنند. اسپو نوعی نفت خام روسیه است که از پرچمدار روسیه «اورال» گران‌تر فروخته می‌شود.

این گزارش به نقل از منابع ناشناس نقل کرد که هند و چین مشتاق هستند تا حد امکان اسپو را برای ماه آینده خریداری کنند و قیمت آن را بالاتر بردند. پالایشگاه های هندی Reliance Industries و Nayara Energy از پیش موفق شده بودند حداقل پنج محموله از مجموع 33 محموله ارائه شده برای تحویل در آوریل را رزرو کنند که به دلیل قیمت پایین جذاب بودند.

این یک امر غیرعادی محسوب می‌شود، زیرا پالایشگاه‌های چینی تنها خریداران اسپو هستند که روسیه آن را از سواحل اقیانوس آرام خود حمل می‌کند.

بیشتر نفت خام روسیه زیر سقف قیمت تعیین شده توسط گروه هفت و اتحادیه اروپا معامله می شود، با این حال نمودار قیمت اسپو نشان می دهد که این نفت خام حداقل یک سال است که با قیمت 60 دلار یا کمتر معامله نشده است. آخرین قیمت آن تا روز چهارشنبه 71.61 دلار در هر بشکه بود.

اوایل این ماه رویترز به داده‌های ردیابی محموله‌ها اشاره کرده بود که نشان می‌داد واردات نفت خام روسیه از چین می‌تواند در این ماه به یک رکورد برسد، پیش از اینکه با اعلام کاهش تولید روسیه احتمالا کاهش یابد.

داده‌های ردیاب‌ نفتکش «ورتکسا» و «کپلر» نشان می‌دهند که پالایشگاه‌های چینی قرار است حدود 43 میلیون بشکه نفت خام روسیه را در این ماه وارد کنند که شامل 20 میلیون بشکه آن اسپو است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما