حسین راغفر: منظور دولت از جراحی اقتصادی، خونریزی و رنج است

راغفر با تاکید براینکه در سال گذشته 8 میلیون و 700 هزار دلار فقط خودرو و موتور سیکلت وارد شده که این رقم فاجعه است گفت: این مردم بیمارستان، آموزش و پرورش لازم دارند که به دست بخش خصوصی و بازار سپرده شده و بعد از آن طرف با منابع ملی خودرو لوکس وارد می‌شود.

حسین راغفر: منظور دولت از جراحی اقتصادی، خونریزی و رنج است

به گزارش اقتصاد 100، حسین راغفر، اقتصاددان در گفت‌وگویی در خصوص جراحی اقتصادی دولت بیان کرد: منظور دولت از جراحی اقتصادی این است که اگر ما بخواهیم اصلاحاتی در اقتصاد انجام دهیم درست مثل یک جراحی خونریزی دارد و همراه با درد و رنج است. بنابراین مردم باید هزینه آن را بپردازند. مردم باید آماده شوند برای اینکه وقتی جراحی انجام گرفت، درد و رنج آن را تحمل کنند.

حسین راغفر در ادامه بیان کرد: نکته قابل توجه این است که هزینه های این جراحی را چه کسی باید بدهد؟ آیا مردم عادی که هیچ مسئولیتی در شکل گیری این وضعیت و بحران کنونی ندارند یا کسانی که برنده این اقتصاد هستند؟ بنابراین نظام مالیاتی باید اصلاح شود البته نه به این نحوی که در سال 1403 پیشنهاد کردند.

او با تاکید برای موضوع که منابع مالی همه حکومت‌ها باید توسط مالیات تامین شود گفت: اما مسئله این است که یکی از مشخصه‌های آن باید عدالت مالیاتی باشد. آیا فقط معلم و پرستار و کارگر باید مالیات بپردازند؟ بعد خیلی از نهادهای قدرتمند اقتصادی کشور از پرداخت مالیات معاف شوند و خیلی از کسانی که در قدرت حضور دارند چون دستی در نظام تصمیم گیری دارند به انواع مختلف کاری کنند که خودشان مشمول پرداخت مالیات نباشند.در چنین شرایطی نظام مالیاتی کار نمی کند.

نظام مالیاتی برای تامین منابع عمومی است و وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد و گروه‌های بزرگی از پرداخت مالیات مستثنی می‌شوند دولت منابع کافی برای عرضه خدمات عمومی نخواهد داشت و به همین خاطر می‌گویند هزینه های تغییر اقتصادی بر عهده مردم خواهد بود.

مسئله اصلی این بود که خصوصی سازی صورت بگیرد و اموال عمومی را واگذار کنند و بعد قیمت گذاری را از سوی نهادهای مختلف و فعالان اقتصادی آزاد بگذارند. اما می بینیم که قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است و هیچ کنترلی نیز برای مهار آن نیست و بعد هم اسم آن را هیاهو و جنجال‌سازی می‌گذارند.

انسان‌های قدرتمند و صاحب ثروت با استفاده از برخی رسانه‌های وابسته سعی دارند ذهن‌ مردم و مسئولین را آماده کنند که این اقدامات بازدارنده و تاثیرگذار است در حالی که کاملا مشهود است این صحبت‌ها را برای تامین منافع صاحبان ثروت و قدرت می‌زنند.

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: در نیویورک که آزادترین اقتصاد جهان است قیمت تاکسی از سوی سه نهاد تعیین می‌شود: سازمان حمایت از مصرف‌کننده، تاکسیرانی و شهرداری. این طور نیست که بخواهی از فرودگاه امام به شهر بیایی بگویند برف آمده باید 1 میلیون تومان بپردازی! مردم هم از سر ناگزیری مجبور به پرداخت هستند.

راغفر با تاکید براینکه در سال گذشته 8 میلیون و 700 هزار دلار فقط خودرو و موتور سیکلت وارد شده که این رقم فاجعه است گفت: این مردم بیمارستان، آموزش و پرورش لازم دارند که به دست بخش خصوصی و بازار سپرده شده و بعد از آن طرف با منابع ملی خودرو لوکس وارد می‌شود. چرا خودرو حمل و نقل عمومی وارد نمی کنید؟

عدم ورود دستگاه قضا به مسائل، شایعه‌های مرتبط با فساد را قوت می بخشد

دستگاه قضا که باید بر حُسن اجرای سیاست‌هایی که منافع ملی و مردم را تضمین می‌کند نظارت کند، نسبت به این فسادها کاملا ساکت است و استدلال‌هایی مضحکی مبنی براینکه شاکی خصوص وجود نداشت مطرح می‌شود. آیا اگر من بروم به عنوان شاکی خصوص شکایت کنم کسی از من می‌پذیرد؟ عدم ورود دستگاه قضا به مسائل، شایعه‌های مرتبط با فساد را قوت می بخشد.

متاسفانه در سال‌های گذشته رشد فساد اعتماد مردم را از بین برده که بزرگترین سرمایه هر حکومتی است و هیچ وقت به این گستردگی شاهد مهاجرت نبوده‌ایم. حتی زمانی که انقلاب شد هم گسترده مهاجرت تا این حد وسیع نبوده و علت اصلی آن هم از بین رفتن اعتماد مردم به عملکرد اقتصادی نظام است.

مردم باید ادعای کاهش تورم و بهبود شرایط را در زندگی خود احساس کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    برفرض نقد شما بجا اگر دانا هستی راهکار بده

.

اخبار سلامت

سینما در سینما