دفاع خاندوزی از افزایش قیمت بنزین/ اگر مردم بدانند تا 10سال آینده هرسال قیمت بنزین 20-30درصد گران می شود، مصرف خود را اصلاح می کنند

افزایش قیمت بنزین، سیاست درستی بود که باید در زمان مناسبی اجرا می‌شد , گمان نمی‌کنم شائبه تأمین کسر بودجه با افزایش قیمت بنزین وارد باشد.

دفاع خاندوزی از افزایش  قیمت بنزین/ اگر مردم بدانند تا 10سال آینده هرسال قیمت بنزین 20-30درصد گران می شود، مصرف خود را اصلاح می کنند

به گزارش اقتصاد100 سید احسان خاندوزی در رابطه با چرایی افزایش نرخ بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین می‌تواند در کنار چند سیاست تکمیلی دیگر یکی از ضروریات باشد .

وی ادامه داد: یعنی اگر تا ۱۰ سال آینده هم دولت این نرخ را گران نکند اتفاقی در این نرخ نمی‌افتد اما چون همه چیز گران می‌شود و این دست کالاها ارزان‌تر هستند مردم ترجیح می‌دهند برای سفر به جای استفاده از سایر وسایل نقلیه از خودروهای شخصی خود استفاده کنند.

خاندوزی اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته همیشه بین ۵، ۶ یا ۷ درصد افزایش مصرف بنزین داشتیم، اما از سال ۱۳۹۷ این  درصدها به ۱۴ درصد رسید؛ یعنی به نسبت، مردم مصرف بیشتری از بنزین داشتند. اینجاست که می‌گوئیم اگر می‌خواهیم رفتار مردم اصلاح شود باید اقداماتی کرد که یکی از آنها افزایش قیمت است. همه هدف‌گذاری ما برای اینکه اصلاح رفتار صورت گیرد از طریق افزایش قیمت انجام نمی‌شود اما یک جزء مهم در بسته‌های سیاستی افزایش قیمت است.باید قیمت‌ها  این علامت را به مردم بدهد که مصرف‌شان را بهینه کنند اما اگر مردم ما جایگزین‌هایی برای اصلاح مصرف‌شان نداشته باشند و مثلا حمل و نقل عمومی در کشور بهبود پیدا نکند مجبور می‌شوند با افزایش قیمت بنزین از بقیه مصارف خودشان بزنند و به همان الگوی مصرف غلط ادامه دهند.

خاندوزی گفت:  فقط مردم مقصر نیستند که بگوئیم باید با افزایش قیمت به سراغ اصلاح رفتار مردم رفت. باید نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال برق کشور هم اصلاح شود. اگر می‌خواهیم سراغ اصلاح برویم باید همه مشارکت کنیم نه اینکه فقط یک گروه از جامعه بخواهد هزینه این اصلاحات را بپردازد و باقی ناکارآمد عمل کنند. اصلا عادلانه نیست و شاید به دلیل همین بی‌عدالتی نارضایتی‌ها افزایش پیدا کرد.

وی در باره نحوه افزایش قیمت بنزین گفت: اگر مردم ما از الان بدانند که مثلا برای ۱۰ سال هر سال قرار است که ۲۰ یا ۳۰ درصد قیمت حامل‌ها افزایش پیدا کند، سراغ اصلاح مصرف رفته و به این شکل امکان برنامه‌ریزی برایشان مقدور می‌شود.

گفتنی است این اظهارات خاندوزی وزیر اقتصاد دولت رئیسی در 4 آذر 1398 در خبرگزاری ایسنا منتز شده است.

 

 

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما