رییس بانک مرکزی افغانستان کیست؟ آیا کاهش نرخ تورم وضعیت اقتصاد افغانستان را بهتر کرد؟

مهار تورم در افغانستان و گزارش بانک جهانی بیش از هر زمان دیگری توجه به سمت این کشور که سه سالی است با بازگشت طالبان روبرو شده ، را بیشتر از قبل کرده است .

رییس بانک مرکزی افغانستان کیست؟ آیا کاهش نرخ تورم وضعیت اقتصاد افغانستان را بهتر کرد؟

به گزارش اقتصاد 100، نرخ تورم در افغانستان 10 درصد کاهش یافته است اما توجه به این نکته بدون در نظر گرفتن سایر نکات و بررسی شرایط اقتصادی افغانستان بی‌تردید سبب می‌شود افکار عمومی به گمراهی کشیده شوند .

 بسیاری مهار نرخ تورم در افغانستان را نتیجه عملکرد بانک مرکزی این کشور می‌دانند . رییس بانک مرکزی افغانستان ملا هدایت الله بدری است . او پیش از این وزیر مالیه افغانستان بود که استعفا داد و حالا ریاست کلی بانک مرکزی افغانستان برای وی سمتی پایین‌تر از سمت قبلی از سوی کاربران افغان در توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی تلقی می‌شود . هر چند صحبتی درباره میزان تحصیلات و رزومه کاری این فرد در سایت‌ها و رسانه‌های افغانستان نیست اما در صفحات مجازی اعلام شده است وی فارغ‌التحصیل مدرسه ابوحمزه لاهور پاکستان  است و پیش از تصدی وزارت مالیه چهار سال امام مسجد در کویته پاکستان بوده است.

 آیا وضعیت اقتصاد افغانستان خوب است؟

مهار تورم در افغانستان سبب شده بسیاری این نتیجه را بگیرند که ضعیت اقتصادی افغانستان بهبود یافته است . این در حالی است که اقتصاد این کشور در دوره بازگشت طالبان با رکود شدید مواجه شده و حجم اقتصاد این کشور به شدت کوچک شده است.

ایندیپندنت در گزارشی نوشته است: در واپسین روزهای سال ۱۴۰۲، گزارش‌ها و آمار درمورد وضعیت اقتصادی و نیز میزان فساد در افغانستان حاکی از سیر صعودی فساد اداری و کاهش رشد اقتصادی است. آخرین گزارش از شاخص جهانی فساد نشان می‌دهد که افغانستان از رتبه ۱۵۰ در سال ۱۴۰۱ به رتبه ۱۶۲ در سال ۱۴۰۲ سقوط کرده است. در همین حال گزارش بانک جهانی حاکی از کاهش ۲۵ درصدی اقتصاد کلان افغانستان و کاهش صادرات است.

بانک جهانی نیز گزارش داد که نرخ تورم در افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما دلیل آن را کاهش میزان تقاضا به‌دلیل ضعف شدید اقتصادی مردم عنوان کرد.

در عین حال گزارش سازمان ملل متحد از فقر و قحطی افغانستان نشان می‌دهد که با وجود سرازیرشدن میلیاردها دلار کمک بشردوستانه در دو سال و شش ماه گذشته، وضعیت فقر و گرسنگی در این کشور هیچ تفاوتی با سال‌های قبل نداشته است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما