نتیجه عجیب سیاست دولت سیزدهم بر مسکن محرومان/ فشار بر فقیران بیشتر شد/ جدول

سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم به افزایش فشار بر فقیرترین اقشار جامعه انجامیده است.

نتیجه عجیب سیاست  دولت سیزدهم بر مسکن محرومان/ فشار بر فقیران بیشتر شد/ جدول

 به گزارش اقتصاد 100، در حالی که سید ابراهیم رییسی وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی برای حل بحران مسکن در ایران را داده بود اما در دو سال اخیر سیاست‌های مسکنی این دولت فشار بر طبقات آسیب‌پذیر و فقیر را بیش از طبقات ثروتمند و برخوردار افزایش داده است.

 یک قیاس ساده میان قیمت مسکن در سه منطقه گران و سه منطقه از ارزان‌ترین مناسق شهرداری نشان می‌دهد هزینه خرید مسکن برای طبقات فقیر بیش از هزینه خرید مسکن در طبقات ثروتمند تهران افزایش یافته است .

 این امر البته نشان از آن دارد که به دلیل رشد عمومی قیمت مسکن، بسیاری از افراد مجبور به خرید مسکن در نقاط ارزان‌تر شده‌اند که این سیاست خود عامل فشار بر فقیران است.

 قیمت مسکن در مطنقه یک تهران،یعنی گران‌ترین منطقه شهرداری از 68 میلیون و نهصد هزار تومان به 150 میلیون و 680 هزار تومان در اسفند سال 1402 رسیده است. رشد بهای مسکن در این دوره زمانی 118.6 درصد بوده است. این در حالی است که در منطقه هجده یعنی ارزان‌ترین منطقه تهران قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به طور متوسط برابر با پانزده میلیون تومان بوده که به 43 میلیون و 220 هزار تومان افزایش یافته است. میزان رشد قیمت مسکن در این منطقه البته 188 درصد برآورد می‌شود.

 در سایر مناطق گران و ارزان نیز این معادله برقرار است. قیمت مسکن در منطقه دو تهران از شهریور 1400 تا اسفند 1402 رشدی برابر با 145 درصد را شاهد است. متوسط قیمت هر متر رمبع واحد مسکونی در این منطقه از 49.8 میلیون تومان به 122 میلیون تومان رسیده است. در عین حال میزان رشد بهای مسکن در منطقه سه شهرداری که در زمره گران‌ترین مناطق ایران است، 145 درصد است. بر این اساس متوسط قیمت مسکن از 64.9 میلیون تومان به 136.6 میلیون تومان رسیده است.

 این معادله اما در مناطق فقیرنشین فرق دارد و رشد قیمت در این مناطق بسیار بالاتر از مناطق گران است. متوسط قیمت مسکن در منطقه شانزده از 16.4 میلیون تومان به 45.6 میلیون تومان در اسفند سال گذشته افزایش یافته است. میزان رشد بهای مسکن در این منطقه 177.9 درصد بوده است. در عین حال در منطقه نوزده نیز میزان رشد قیمت 147.4 درصد بوده است . جدول زیر دربردارنده قیمت مسکن در سه منطقه گران و ارزان در تهران در فاصله زمانی شهریور 1400 تا اسفند 1402 است. (قیمت ها بر حسب میلیون تومان است)

99

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما