دلار پنجاه هزار تومانی را فراموش کنید/معاون پیشین بانک مرکزی: تورم،تاثیر می گذارد و دلار بالای60هزارتومان می رود

سال ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که تلاش‌های سیاستگذار برای بازگرداندن قیمت دلار به کانال پنجاه هزار تومان با موفقیت چندانی روبرو نشد.

دلار پنجاه هزار تومانی را فراموش کنید/معاون پیشین بانک مرکزی: تورم،تاثیر می گذارد و دلار بالای60هزارتومان می رود

به گزارش اقتصاد ۱۰۰ُ سال ۱۴۰۲ در حالی به پایان رسید که بهای هر دلار آمریکا در محدوده ۶۰ هزار تومان قرار رگفت. هر چند در آخرین روز کاری سال گذشته بهای دلار برای ساعاتی به ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید اما با این حال هم معامله‌گران و هم خریداران ارز بر این باور بودند که قیمت دلار امکان ایستادن در کانال پنجاه هزار تومان را نخواهد داشت. 

 قیمت دلار در اولین روز کاری فروردین ماه سال گذشته در محدوده ۵۱ هزار تومان بود اما به نظر می‌رسد با وجود تمامی تلاش صورت گرفته این قیمت در کانال تازه سال جدید را آغاز خواهد کرد. 

 سیدکمال سیدعلیُ معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو بااقتصاد ۱۰۰ در پاسخ به این سپوال که قیمت ارز به کدام سو خواهد رفت؟ گفت: فکر می‌کنم قیمت ارز در کانال شصت هزار تومان قرار گیرد چرا که تورم ریالی تاثیر خود را بر قیمت ارز باقی خواهد گذاشت. 

 وی در جواب این پرسش که آیا ممکن است قیمت ارز بار دیگر از کانال شصت هزار تومان عقب نشینی کند چرا که پیش از این نیز دلار به کانال شصت هزار تومان ورود کرد و دوباره بازگشتُ گفت: باید این را در نظر گرفت که در آن دوره زمانی اقتصاد ایران توان تحمل دلار شصت هزار تومانی را نداشت. در عین حال بهای ارز بالاتر از قیمت واقعی خود ایستاده بود و در نتیجه اقتصاد با رکودی جدی مواجه گردید. 

او گفت: به نظر می‌رسد قیمت ارز با حباب خاصی روبرو نیست و در نتیجه باید اقتصاد آماده رویارویی با دلار در قیمت‌های بالاتر باشد. نکته اینجاست که این اتفاق می‌تواند به تخلیه توان و قدرت خرید طبقه متوسط منجر شود. 

 وی راه مهار قیمت ارز را مهار تورم و خاموش کردن موتور تورم در کشور دانست و ادامه داد: تنها از طریق برقراری انضباط مالی و پولی و همچنین پیشگیری از کسری بودجه و ... می‌توان از ایجاد تورم بیشتر در کشور پیشگیری کرد. 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما