دومینوی افزایش قیمت/ هم هزینه خدمات پزشکی بالا رفت هم بیمه شخص ثالث/ این مالیات هم افزایش یافت

سال نو از راه نرسیده دولت افزایش قیمت خدمات را ابلاغ کرد.

دومینوی افزایش قیمت/ هم هزینه خدمات پزشکی بالا رفت هم بیمه شخص ثالث/ این مالیات هم افزایش یافت

 در حالی که دولت شعار مهار تورم را سر داده است اما با این حال در آستانه سال نو قیمت اقلام و خدمات دولتی در حال افزایش است .

 به گزارش اقتصاد 100، بر اساس آخرین اعلام صورت گرفته از سوی معاون بیمه مرکزی، با توجه به افزایش 34 درصدی نرخ دیه، شورای عالی بیمه تصویب کرد که نرخ حق بیمه شخص ثالث از اول سال 1403 تا سقف 35.5 درصد افزایش خواهد یافت .

 این رشد قیمت در شرایطی مصوب شده است که دولت برای حداقل دستمزد، پیشنهادات بیشتر از 35درصد را وارد ندانسته و به این دست پیشنهادات روی خوش نشان نمی‌دهد. این تنها افزایش قیمتی است که در سال آینده اتفاق خواهد افتاد. بر اساس ابلاغ صورت گرفته از سوی سازمان امور مالیاتی،  به ‌موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و به منظور تامین منابع لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد (از ۹% به ۱۰%) افزایش یافته است.

بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول (به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده که دارای نرخ های جداگانه ای هستند) مکلف اند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ ده (۱۰) درصد در صورتحساب درج و از خریدار دریافت کنند.

این بدان معناست که بخشی از افزایش حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری از محل مالیات پرداختی مردم تاکین خواهد شد .

 پیش از این انتقاداتی جدی به این موضوع صورت گرفته بود .

 آب و برق و گاز گران خواهد شد

در عین حال به موجب مصوبات بودجه تعرفه آب و برق و گاز دستخوش افزایش خواهد شد.

بر این اساس در بودجه سال 1403 مقرر است هر واحد مسکونی برای گاز و برق به ترتیب 4 هزار ریال و 3 هزار ریال بپردازند. این عدد برای واحدهای تجاری 30 هزار ریال است.

برای مشترکان روستایی مبالغ گفته شده معادل 50 درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف هستند. 

هزینه درمان چقدر گران می‎شود؟

رییس سازمان نظام پزشکی از تصویب افزایش ۴۶ درصدی تعرفه خدمات پزشکی در شورای عالی بیمه خبر داد و خواستار آن شد که دولت نیز با این میزان افزایش موافقت کند. این ها البته مشتی از خروار است .

حمل و نقل عمومی گران شد

همچنین شورای شهر نیز با افزایش هزینه حمل و نقل عومی موافقت کرده است.

بر اساس مصوبه اعلامی نرخ ورودیه در مترو داخل تهران ۱۶ درصد افزایش یافت. بر این اساس نرخ بلیت تک سفر که ۳۳۰۰ تومان است، برای سال آینده مبلغ ۴۳۰۰ تومان خواهد شد و در مورد خطوط حومه برای پرند و هشتگرد نیز افزایش ۳۰ درصدی نرخ اتفاق خواهد افتاد.

مبلغ ورودیه در اتوبوس تندرو و عادی ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. البته به ازای هر کیلومتر پیمایش برای اتوبوس‌های تندرو ۲۰ درصد افزایش و برای اتوبوس‌های عادی ۴۰ درصد افزایش پیش بینی شده است.

بر اساس اعلام تشکری هاشمی، معاون شهرداری در مورد نرخ تاکسیرانی نیز با بیان  اینکه حداکثر رشد ۴۵ درصد برای نرخ کرایه تاکسی ها در نظر گرفته شده است. وی اعلام کرد: دو متغییر در لایحه داریم که ضریب شیب معابر ۱۵ درصد و ضریب اوج ۵۰ درصد خواهد بود و همچنین اگر رانندگان بخواهند سرویس هایی مانند تمدید پروانه دریافت کنند این نرخ حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

تورم در 1403خواهد تاخت؟

ان گونه به نظر می‌رسد با توجه به رشد قابل ملاحظه هزینه خدمات دولتی و عمومی ، در محدوده بالاتر از 35 درصد، به نظر می‌رسد نرخ تورم نیز در سال پیش رو بالا باشد .

 این در حالی است که دولت به افزایش 35 درصد حداقل حقوق کارگران رضایت داد و سایر سطوح مزدی 22 درصد افزایش  را شاهد خواهد بود. 

 به این ترتیب احتمال تضعیف قدرت خرید بیش از پیش مطرح است.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما