افطار با طعم گرانی/ پهن کردن سفره افطار چقدر هزینه‌ها را بالا برد؟

تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز هزینه روزمره خانوارها را با افزایشی قابل توجه روبرو کرده است.

افطار با طعم گرانی/ پهن کردن سفره افطار چقدر هزینه‌ها را بالا برد؟

 به گزارش اقتصاد 100، افزایش قیمت غذا و بالا بودن نرخ تورم اقلام خوراکی در این روزها خانوارها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

 بر اساس این گزارش هزینه معمول پهن کردن یک سفره افطار برای خانوارها حالا مبلغ قابل توجهی است. نکته اینجاست که فاصله زمانی میان افطار و شام سبب شده است پهن کردن سفره افطار برای خانوارهای روزه‌دار ضرورت داشته باشد.

هر چند مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که کالاهای اساسی در بازار با افزایش خاصی روبرو نیست، امکان بررسی وضعیت قیمتی اقلام نشان می‌دهد که قیمت‌ها با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است.  

قیمت اقلام سفره افطار

بازه قیمتی در بازار  در ماه مبارک رمضان بسیار بالاست به عنوان مثال قیمت هر بسته خرمای 600 تا 900 گرمی بین 85 تا 140 هزار تومان عنوان شده است. نکته اینجاست که برخی از اتواع خرما حتی قیمتی بالاتر از این را دارند. خرمای خشک و پیارم گران‌تر از سایر اقلام است. قیمت هر بسته پنیر چهارصد گرمی در بازار به حدود 58 تا 65 هزار تومان رسیده است. بر اساس این گزارش بهای هر بسته کره صد گرمی نیز در بازار حدود 35 هزار تومان است.

بهای هر گرم بسته شکر 900 گرمی نیز بین چهل تا پنجاه هزار تومان فروخته می‌شود. هر بسته چای پانصد گرمی نیز بین 130 تا 250 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود .

آش و حلیم چند؟

گرانی قابل توجه حبوبات و جایگزینی این ماده غذایی با گوشت سفید و قرمز برای خانوارهایی که با فقر بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند، سبب شده است هزینه تهیه آش رشته نیز با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو باشد. قیمت هر پرس آش، در حدود نیم کیلو، در آش فروشی‌های سطح شهر  به هفتاد هزار تومان رسیده است. هر پرس حلیم نیز حدود 75 هزار تومان قیمت دارد. به این ترتیب یک کیلو آش که احتمالا برای دو تا سه نفر کفایت می‌کند، به قیمت 140 هزار تومان فروخته میشود. بهای هر کیلو حلیم که برای سه تا چهار نفر کافی است نیز 150 هزار تومان به صورت حداقلی اعلام شده است. در برخی اش فروشی‌ها و حلیم فروشی‌ها قیمت این اقلام بالاتر است .

نان چند؟

هر چند دولت اعلام کرده است نان گران نشده است اما نانوایی‌های آزادپز قیمت نان را تا قرصی بیست هزار تومان برای نان سنگک در سطح شهر بالا برده‌اند. بهای هر قرص نان سنگک در حالت عادی بین 5 تا 10 هزار تومان است.

قیمت نان بربری نیز بین 5 تا 10 هزار تومان است. بهای هر عدد تخم مرغ نیز پنج هزار تومان اعلام شده است.

 بر اساس این گزارش یک بسته سی عددی تخم مرغ تا حدود 135 هزار تومان در سرح شهر فروخته می‌شود. بهای هر کیلو زولبیا و بامیه نیز بین 140تا دویست هزار تومان قیمت دارد.

 به این ترتیب یک خانوار چهار نفره برای پهن کرده سفره افطار در هر روز حداقل بین 150 تا دویست هزار تومان باید هزینه کند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما