تعطیلی بزرگترین مجموعه اسناد بودجه نویسی ایران/ اسناد 80 سال برنامه ریزی در آستانه نابودی است؟

اقتصاد 100 - برخی شنیده ‎ها از تعطیلی قریب الوقوع مرکز اسناد و کتابخانه سازمان برنامه و بودجه کشور حکایت می‎کند. کتابخانه‌ای که اسناد تاریخی 80 سال فعالیت عمرانی، برنامه‎ریزی و بودجه نویسی کشور را در خود دارد و در این زمینه، بی همتاست.

تعطیلی بزرگترین مجموعه اسناد بودجه نویسی ایران/ اسناد 80 سال برنامه ریزی در آستانه نابودی است؟

از زمان شکل گیری شورای اقتصاد در سال 1316 (یعنی 9 سال زودتر از شکل گیری هیات عالی برنامه که بعدها به سازمان برنامه و بودجه تغییر نام داد)؛ اسناد بکری شامل مشروح مذاکرات اعضای این شورا؛ دیدارها و برنامه‎ریزی‌های مشورتی با مستشاران دیگر کشورها و... در این کتابخانه موجود است که نمونه دیگری در کشور ندارد.

مستندات تدوین 6 برنامه عمرانی پیش از انقلاب و 7 برنامه توسعه پس از انقلاب؛ از اسناد پشتیبان و گزارش‌های تحلیلی و ادواری این سازمان تخصصی گرفته تا اسناد و گزارشها و نقشه‌های طرح‌های عمرانی کشور بخش دیگری از مستندات مهم موجود در این مرکز است که در صورت تعطیلی آن؛ بیم از میان رفتنشان می‎‌رود.

گفتنی است مرکز اسناد، مدارک و انتشارات سازمان برنامه و بودجه کشور بر پایه نیاز به یک مرکز اطلاع;رسانی پویا و فعال که بتواند زمینه مناسبی برای اجرای وظایف پژوهشی، نظارتی و ارزشیابی مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه فراهم آورد، در شهریور سال 1361 تاسیس شد و فعالیت‌های انتشاراتی خود را در فروردین 1362 آغاز کرد. این مرکز از بدو تاسیس تا مهرماه 1368، زیر نظر معاونت هماهنگی و امور مجلس اداره شده و از آبان‌ماه همان سال هم‌زمان با تشکیل معاونت انفورماتیک، تا سال 1374 به عنوان یکی از واحدهای آن معاونت انجام وظیفه کرده است. پس از آن فعالیت این مرکز زیر نظر معاونت پشتیبانی بوده و هم‌اکنون یکی از معاونت‎های حوزه روابط عمومی سازمان است.

مانع تراشی بر سر راه تردد دانش پژوهان به این مرکز طی سنوات گذشته تا مرز تعطیلی این کتابخانه منحصر به فرد پیش رفته و بیم آن می رود که اسناد 80 ساله فعالیت‌های عمرانی در کشور به باد برود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما