سیگنال مستقیم از کشتارگاه به بازار/ گوشت قرمز گران می‌شود؟

برای دومین سال متوالی عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور کاهش یافت.

سیگنال مستقیم از کشتارگاه به بازار/ گوشت قرمز گران می‌شود؟

 

 به گزارش اقتصاد 100، کاهش قابل توجه عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های کشور نشانی از میزان عرضه گوشت به بازار داخل دارد. قیمت گوشت قرمز صدرنشین افزایش در سبد کالاهای خوراکی است که به صورت رسمی از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.

 برآوردها نشان می‌دهد میزان عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها به شش سال قبل یعنی سال 1396 نزدیک شده است. این بدان معناست که در صورت نبود واردات و تکانه در بازار، بهای هر کیلو گوشت افزایش خواهد یافت . همواره در آستانه ماه مبارک رمضان تمهیداتی برای تامین کالاهای اساسی نظیر گوشت و مرغ و برنج و چای و شکر اندیشیده می‌شود. در این راستا وضعیت عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها نشان از آن دارد که قیمت گوشت در ماه مبارک رمضان که همزمان با نوروز شده است، دستخوش کاهش نخواهد شد و دولت تنها از طریق واردات قادر به مدیریت این بازار خواهد بود.

 دامداری‌ها نیز از وضعیت موجود ناراضی‌اند و معتقدند نوع سیاستگذاری‌ها در تامین خوراک دام سبب شده است که دامداران توان تولید را از دست بدهند.  

آخرین برآوردها نشان می‌دهد میزان عرضه گوشت قرمز به کشتارگاه‌ها در دی ماه سال 1402 به 33.5 هزار تن رسیده است که کاهشی قابل توجه را نسبت به دی ماه سال 1400 نشان می‌دهد. در دی ماه سال 1400 میزان عرضه گوشت 51.8 هزار تن برآورد شده بود. روند عرضه گوشت به کشتارگاه‌های کشور را در دی ماه سال‌های 196 تا 1402 در این نمودار ببینید .

 کارشناسان معتقدند این روند می‌تواند زمینه را برای رشد دوباره بهای گوشت داخلی مهیا کند.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما