زنگ خطر تامین غذا در کشور به صدا درآمد / جمعیت کشاورزان هرسال کمتر از پارسال

کاهش تعداد کشاورزان در ایران زنگ‌های خطر را در تامین غذا در سال‌های اتی به صدا درآورده است .

زنگ خطر  تامین غذا در کشور  به صدا درآمد / جمعیت کشاورزان هرسال کمتر از پارسال

 به گزارش اقتصاد 100 گزارش‌های رسمی ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در سال‌های اخیر شمار کشاورزان ایرانی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند .

 بر این اساس کاهش میزان بارندگی، افزایش شدید هزینه‌های زندگی در روستاها در کنار بالا رفتن قابل توجه نرخ تورم و عدم حمایت دقیق و سیاستگذاری درست در خرید محصولات و رساندن آن‌ها به بازار مصرف مهمترین دلیل کاهش تعداد کشارزان در ایران است.

 در بسیاری از سال‌ها متاسفانه بخش مهمی از محصولات کشاورزی روی دست کشارزان باقی مانده و خریدار پیدا نمی‌کند. گرانی کارگر و همچنین بذر و کود و ... نیز عامل مهم دیگر بروز این بحران تلقی می‌شود.

براساس مطالعات مرکز آمار ایران در سال1401،سهم شاغلان این بخش در سال1401 نسبت به سال1391، حدود 4.5 واحد درصد کاهش یافته و از19.3درصد به 14.8درصد رسیده است. بررسی سهم اشتغال شهری و روستایی در سال 1401نسبت به سال1391 حاکی از این امر است که از شاغلان بخش کشاورزی روستایی کاسته شده و بر شاغلان بخش کشاورزی شهری افزوده شده است که به وضوح در نمودار قابل ملاحظه است. واقعیت آن است بخش کشاورزی می‌تواند تا زمان حل بحران بیکاری، بخشی از فرصت‌های اشتغال مورد نیاز جوامع در حال توسعه را تامین کرده و برای بخش مهمی از بیکاران جامعه اشتغال آفرینی نماید.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تعداد کسانی که در شهرها اشتغال دارند، یک میلیون و 32 هزار نفر هستند و از جمعیت روستایی نیز دو میلیون و 345 هزار نفر به کار کشاورزی اشتغال دارند. سهم اشتغال بخش کشاورزی در شهرها 5.4 درصد و در روستاها 40.3 درصد برآورد می‌شود.

نمودار زیر نشان دهنده وضعیت اشتغال بخش کشاورزی در روستاها، شهرها و کل کشور است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیشنهاد داده است از طریق افزایش امکانات زندگی در سطح روستاها،نزدیک نمودن سطح زندگی بین شهر و روستا مهاجرت معکوس و افزایش اشتغال در بخش کشاورزی هدف‌گذاری شود.

کشاورزی

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما