اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

خواب نما شدن مدیران نفتی ایران و دهن کجی قَطری ها

اقتصاد 100- حسرت خواری برای توسعه نفت و گاز ایران را پایانی نیست.توسعه میادین نفتی و گازی ایران به خیالی واهی تبدیل شده است.مدیران ارشد نفتی کشور در سیکل تکرار تحمیل خود و هم کیشان سیاسی شان بر این نفت زبان بسته یک لحظه کوتاه نمی آیند.

خواب نما شدن مدیران نفتی ایران و دهن کجی قَطری ها

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، اوپک گزارش می دهد فقدان سیاستگزاری درست ومنطقی در نفت ایران باعث شده 450 میلیارد دلار عدم النفع را به جان بخریم.آنهم درست زمانی که بیخ گوشمان در همین اطراف، قطر در راه اندازی میدان مشترک گازی پارس جنوبی 600 میلیارد متر مکعب از ما بیشتر برداشت کرده است.

قَطر نه پرچم ها و بَنرهای رنگ به رنگ هوا می کند و نه سرود خودستایی برای خویش می سازد و نه تبلیغات بی سروتَه بخورد مردمش می دهد و نه مدیرانش مانند مدیران بی خاصیت ما در خودشیفتگی تمام نشدنی شان همیشگی غرق می شوند .قطر جادو نمی کند. تنها با دعوت از شرکت های فناور و سرمایه گذاری اصولی 150 میلیارد دلار  در آمد کسب می کند تا این کارش ترجیع بندی باشد بر همان دریغ های ابدی ما که بر خویش خوانده ایم.آنوقت شرکت های نفتی ما در هر دهات کوره ای بیلبورد های غول اسا نصب می کند و روی آن عکس سیمرغ می اندازد و پائینش می نویسد با هم به آسمان رسیدیم! مدیران و کارکنان نفت و گاز ایران جان می کَنند اما نفت ما به جایی نمی رسد.براستی به کدام اسمان رسیدیم؟

نبود سرمایه گذار، نداشتن استراتژی معین در تولید، مصرف و صادرات، بی تفاوتی نسبت به مقوله افزایش ضریب بازیافت و رشد بازدهی چاه های نفت و گاز، وجود تحریم های سنگین  و از همه بدتر فساد و ویژه خواری در صنعت نفت ایران همه و همه کاری با ما کرده که روی دیوار سرمایه گذاری روسیه یادگاری بنویسیم  و دلخوش باشیم به کشوری که تا الان حتی یک ریال در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ما خرج نکرده.

تولید تجمعی ایران از میدان گازی پارس جنوبی چیزی در حدود 2010 میلیارد متر مکعب است و تولید تجمعی قطری ها از همین میدان نزدیک به 3540 میلیارد متر مکعب.دهن کجی به صنعت نفت ما یعنی همین.بعد همین ما، ساده لوحانه به فریب افتتاح فازهای 13 و 22،24 ، سخت دل می بندیم.و حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

قطر پس از خوش و بِش ها و بده بستان های منجر به قراردادهایش با عربستان سعودی حالا برای چینی ها آغوش باز می کند و با آنها قراردادی برای فروش 60 میلیارد دلار گاز منعقد می کند تا برای 27 سال یک شریک استراتژیک گردن کلفت نیز به شرکای دیگرش اضافه کند آنوقت شرکت نفت و گاز پارس ما در عرض یکسال سه بار مدیر عامل و سرپرست و خدم و حشم عوض می کند  و با همین آب در هاون کوبیدن هایش ویدیو کال راه می اندازد که مردم چه نشسته اید که در عسلویه و نخل تقی داریم کارهایی می کنیم کارستان!

فقط توجه بفرمائید که در حکم انتصاب آقای مدیر عامل جدید نفت و گاز پارس چه آمده:اجرای توسعه ای جدید بویژه طرح تقویت فشار ونگهداشت تولید،رسیدگی به حل و فصل مسائل قراردادی با پیمانکاران،تقویت حکمرانی شرکتی(که این یکی واقعا خیلی طنز آمیز است) ولابد از همه مهمتر تکمیل و راه اندازی فازهای 11 تا 14. 

تو گویی در برنامه مدیران پیشین این شرکت چنین مواردی اصلا در دستور کار نبوده که حالا مدیرعامل محترم شرکت ملی نفت ایران خواب نما شده و آن را به یاد مدیر جدید نفت و گاز پارس آورده.شرکت نفتی که حالا دیگر به اذعان معتبرترین ناظران بین المللی حتی در 10 شرکت اصلی و برتر نفتی جهان جایی ندارد.

همین چین بی پیر که ظاهرا رفیق گرمابه و گلستان ماست مدتهاست روی خاورمیانه حساب باز کرده اما از این حساب ها سهمی در نظر نگرفته.پس نمایش دیگر کافی است.ما نه تنها به هیچ آسمانی نرسیدیم بلکه همین تَه مانده هوای نفتی خویش را نیز مفت و مسلم از کف داده ایم.اکنون زمان بیداری است و تغییرات باید جایگزین  تعبیرات شود. 

خبرنگار: فرزین سوادکوهی

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
  • حجت ارسالی در

    آقا جان ما دانشش را نداریم.چرا دست از لجبازی برنمی داریم.این لجبازی یعنی بازی باسفره مردم.ما فقط در صنعت نظامی پیش رفتیم در بقیه بخش ها نه .قطر سالهاست که داره می بره .ما کجا داریم میریم.چرا سیاست ها تغییر نمی کنه؟

  • بازنشسته ارسالی در

    ای کاش ان کسی که مردم را جاهل و غافل و خائن می نامند این مقاله را بخواند . شاید به جهل خود اقرار کند !!!

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما