دریاچه ارومیه دریاچه پساب ها می شود؟

اقتصاد 100- دریاچه ارومیه در کشور ما سال هاست که با چالش های بسیاری همراه شده و به نظر می رسد که این دریاچه در تاریک ترین روزهای خود به سر می برد. با این حال اکنون دولت تصمیم دارد که با ورود پساب این دریاچه را احیا کند.

دریاچه ارومیه دریاچه پساب ها می شود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100،  براساس آمار منتشره در وبسایت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی در روز ۲۹ مهرماه، تراز دریاچه ارومیه با ۴۷ سانتی متر کاهش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۱۲۷۰.۰۷ رسیده که ۶ سانتی‌متر نیز نسبت به ابتدای سال آبی (مهر۱۴۰۱) افت کرده و با میانگین بلندمدت ۴.۳۶ متر فاصله دارد.

همچنین بر اساس همین آمار، وسعت دریاچه ارومیه با ۱۱۱۲.۱۸ کیلومترمربع کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۱۰۲ کیلومترمربع کاهش نسبت به یک مهر ۱۴۰۱ (ابتدای سال آبی) به ۸۱۹.۱۰ کیلومتر مربع رسیده است.

حجم آب نگین آبی آذربایجان‌غربی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲۹ میلیاردمترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی ۰.۱۴ میلیارد مترمکعب (۱۴۰ میلیون مترمکعب) کاهش یافته و به ۱.۱۰ میلیاردمترمکعب رسیده است.

همچنین براساس این آمارها، حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به ۱۷.۲۸ میلیارد مترمکعب در زمان اکولوژیک، بیش از ۱۶.۱۸ میلیارد مترمکعب، حدود ۹۴درصد کمتر شده است.

این شرایط بدترین وضعیت تاریخ دریاچه ارومیه است و با توجه به بی بارشی‌های اخیر و پیش بینی هواشناسی به نبود بارندگی مناسب تا آذرماه و پایان نیافتن پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، احتمال وخیم تر شدن شرایط نگین فیروزه‌ای کشور بیش از پیش محتمل است.

در این بین، محمد خانی، اخیرا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی از انتقال سالانه ۷۵ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اجرای واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز با هدف کمک به احیای دریاچه و بهره‌مندی یک میلیون نفر در افق ۱۴۲۰ عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب تولیدی به‌ عنوان تأمین‌کننده عمده آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است، اضافه کرد: تصفیه‌خانه اصلی تبریز از سال ۸۰ شروع به کار کرد و فاز دوم این تصفیه‌خانه که یکی از بزرگترین تصفیه‌خانه‌های کشور محسوب می‌شود، در حال ساخت است.

این در حالی است که بعید به نظر می رسد که راهکار مورد نظر نیز مانند راهکارهای اجراشده تا کنون، تغییر چندانی در وضعیت دریاچه ارومیه ایجاد کند و برخی بر این باورند که با ورود پساب به این دریاچه، تنها نوع آب دریاچه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت که به خودی خود می تواند عواقب زیست محیطی جدیدی به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما