روسیه دیگر نمی تواند نفت بفروشد

اقتصاد100- مسکو عمدتا نتوانسته است بازارهای تازه نفت خام خود را پیش از زمان اجرایی شدن تحریم های اتحادیه اروپا بر صادرات دریایی خود در 5 دسامبر پیدا کند. فراتر از سه کشوری که در ابتدا وارد عمل شدند (چین، هند و ترکیه) سایر خریداران به میزان قابل توجهی محقق نشده اند.

روسیه دیگر نمی تواند نفت بفروشد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، محموله های دریایی از روسیه در هفت روز منتهی به 28 اکتبر افزایش یافت، اما میانگین چهار هفته ای در جهت مخالف حرکت کرد و هر دو معیار محموله ها را کمی بالاتر از 3 میلیون بشکه در روز تعیین کردند.

حدود 740 هزار بشکه در روز از این مجموع به کشورهای اروپایی ارسال شد، بازاری که عمدتا تا پایان نوامبر از بین خواهد رفت. یک ماه بعد روسیه خروجی 650 هزار بشکه دیگر در روز از طریق سیستم دروژبا به لهستان و آلمان را نیز از دست خواهد داد. بنابراین مسکو باید بازارهای جدیدی برای تقریبا 1.4 میلیون بشکه در روز پیدا کند که آسان نخواهد بود.

القای این حجم اضافی به خریداران فعلی، آنها را ملزم می‌کند که خرید بشکه‌های روسیه را به میزان دو سوم افزایش و واردات از مناطق دیگر را کاهش دهند، و این با فرض یافتن کشتی‌های کافی برای حمل نفت خام در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر است.

فروش به سریلانکا گرفتار مشکلات اقتصادی این کشور است. یک محموله نفت خام سیبری شرقی-اقیانوس آرام از 20 سپتامبر در نزدیکی کلمبو لنگر انداخته است و محموله دومی که به آنجا می رفت به سمت چین منحرف شده است.

جریان به چین، هند و ترکیه در ماه ژوئن به 2.2 میلیون بشکه در روز به اوج خود رسید. در چهار هفته منتهی به 28 اکتبر، این رقم حدود 380 هزار بشکه در روز کاهش یافت. با این حال، حجم نفتکش هایی که هنوز مقصد نهایی را نشان نمی دهند، همچنان زیاد است و معادل 370 هزار بشکه در روز است.

این امر نظارت بر صادرات روسیه را پیچیده‌تر می‌کند، اما بیشتر این کشتی‌ها به هند ختم می‌شوند و تعداد کمتری به سمت چین حرکت می‌کنند. افزودن این کشتی‌ها به محاسبات باعث می‌شود جریان ترکیبی نفت خام روسیه به ترکیه، چین و هند تغییر چندانی نداشته باشد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما