وزارت نفت همچنان بخش خانگی را مقصر می داند؛

چالش بزرگ وزارت نفت برای تامین گاز نیروگاه ها و صنایع/ گازوئیل ومازوت سوزی نیروگاه ها شروع می شود؟

اقتصاد 100- جواد اوجی وزیر نفت در نشست بررسی چالش‌های زیست محیطی وزارت نفت در حالی از عقب‌ماندگی ۴۶۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز از برنامه ششم سخن گفته و از عدم سرمایه گذاری در این حوزه گلایه کرده است که از آغاز تکیه زدن به صندلی صدارت در این وزارتخانه نیز این حوزه سرمایه گذاری خاصی به خود ندیده است.

چالش بزرگ وزارت نفت برای تامین گاز نیروگاه ها و صنایع/ گازوئیل ومازوت سوزی نیروگاه ها شروع می شود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، وزیر نفت  تاکید کرده مطابق تکلیف قانونی برنامه ششم باید سطح تولید گاز به روزانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌نشده در سال‌های اخیر بیشینه این رقم به ۸۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

او همچنین اظهار کرده:به‌ دلیل عقب‌ماندگی‌ها،مجبور به اعمال محدودیت در صنایع، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها و استفاده از سوخت مایع می‌شویم تا در ماه‌های سرد سال پاسخگوی نیازهای گرمایشی مردم باشیم.

وزیر نفت نه تنها در خصوص وضعیت گاز گفته قسمت اعظم مصرف در بخش خانگی است که در دوران سرد این مصرف چهار برابر دوران گرم سال است بلکه با اشاره به ناترازی سوخت و فرآورده‌های نفتی در تابستان تصریح کرده: مصرف بنزین در ایام عید تا ۱۳۰ میلیون لیتر افزایش یافت، در حالی‌ که تولید ما در پالایشگاه‌ها ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است و این از احداث نشدن واحدهای پالایشگاهی، توسعه پالایشگاه‌های فعلی و کیفی‌سازی نشدن پالایشگاه‌ها ناشی می‌شود.

اینک پرسش مهم این است که وزرات نفت که حدود دوهفته پیش برای راضی کردن مجلسیان به آنجا رفت و تقاضای حمایت از سوی منابع مالی کشور و بویژه صندوق توسعه ملی داشت و البته مورد عطاب و خطاب رئیس مجلس قرار گرفت که تامین چنین تقاضایی در شرایط فعلی کشور ممکن نیست و وزارت نفت باید روی مدیریت مصرف انرژی متمرکز می شد، حال می خواهد چگونه این مشکل را بویژه در زمستان پیش رو حل کند؟

این در حالیست که مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز و برخی از نمایندگان دیگر مجلس از این تقاضای وزیر نفت بارها از تریبون های مختلف حمایت کرده و گفته اند: اگر ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه نفت و گاز هزینه نکنیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد وباید دانست که سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز هزینه نیست، بلکه ایجاد سرمایه است و به تکمیل زنجیره ارزش منتهی می‌شود.

اینک یکی از چالش های بزرگ وزارت نفت تامین سوخت نیروگاه هایی است که عموما تا 70 درصدشان از سوخت گاز استفاده می کنند و راندمانی حداکثر 36 درصدص دارند اما در زمستان امسال با کمبود این سوخت روبرو هستند و مجبورند گازوئیل ویا احتمالا مازوت بسوزانند.

نبود گاز مورد نیاز نه فقط در نیروگاه ها بلکه در صنایع فولادی کشور نیز دردسر های فراوانی ایجاد خواهد کرد بطوریکه هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز در دی ماه سال گذشته گفته بود: وقتی می‌بینم گاز کشور برای صنایع محدود می‌شود از درون می‌سوزم و بسیار ناراحت می‌شوم.

وی افزوده بود: نگهداشت و افزایش تولید گاز نیازمند بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ست، از این رو پایداری تأمین گاز در صنایع عمده به‌خصوص فولاد نیازمند همکاری و مشارکت این صنایع است. از مجموع ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری موردنیاز، ۲۳.۶ میلیارد دلار در بخش فشارافزایی و تثبیت تولید میدان‌های گازی در حال تولید، ۳۶.۴ میلیارد دلار در بخش توسعه میدان‌های جدید، ۸ میلیارد دلار برای توسعه و بهسازی پالایشگاه‌های گازی، ۱.۲ میلیارد دلار برای جمع‌آوری گازهای مشعل، ۳ میلیارد دلار برای توسعه ذخیره‌سازی گاز در میدان‌ها، ۶ میلیارد دلار برای خطوط لوله و ایستگاه‌ها و ۲ میلیارد دلار برای بهینه‌سازی در ساختمان نیاز است.

وی گفت: با ادامه روند موجود، پیش‌بینی می‌شود ناترازی گاز از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز در ماه‌های سرد سال به حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۴ و به بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۱۰ برسد، از این رو به‌منظور کاهش تراز منفی گاز لازم است سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت گاز تسریع شود.

در چنین شرایطی هم وزارت نفت و هم رسانه های حامی این نهاد دولتی همواره روی افزایش مصرف بخش خانگی تکیه می کنند و همه تقصیرها را به گردن مصرف کنندگان خرد می اندازند و این در حالیست که وزارت نفت همچنان برنامه خاصی برای  جذب سرمایه گذاری از سوی بخش های دولتی و خصوصی ارائه نداده است و همواره از مجلس تقاضای حمایت مالی کرده است.

خبرنگار: فرزین سوادکوهی

انتهای پیام

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما