پیامدهای بین‌المللی جنگ اوکراین و چالش‌های آینده

اقتصاد100- وبسایت نشنال اینترست نوشت تاثیر جنگ اوکراین تا یک نسل باقی خواهد ماند و تبعات مهمی در زمینه جهانی زدایی، روابط روسیه و غرب و نظام بین الملل خواهد داشت که نادیده گرفته شده است.

پیامدهای بین‌المللی جنگ اوکراین و چالش‌های آینده

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از نشنال اینترست،  از شروع جنگ اوکراین، دولت‌ها مجموعه‌ای از سیاست‌ها را وضع کرده‌اند و کمک‌های خود را به کشاورزان و مصرف‌کنندگان از طریق یارانه‌ها، سقف قیمت‌ها و سایر اقدامات افزایش داده‌اند. در مارس ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا ممنوعیت کشت محصولات غذایی در زمین‌های غیرمزروعه را به حالت تعلیق درآورد و یک بسته حمایتی ۵۰۰ میلیون یورویی برای کمک‌های اضافی به کشاورزان وضع کرد. اسپانیا، فنلاند و فرانسه بودجه ای را در اختیار کشاورزان قرار دادند تا با هزینه های بالا مقابله کنند.

این رسانه با اشاره به این که چنین اقداماتی محدود به اروپا نبوده است به کشورهایی مانند فیلیپین، هند و سایر کشورها اشاره کرده که هر یک اقداماتی را از جمله اختصاص یارانه به کشاورزان و انعطاف پذیری برای مقابله با بحران ناشی از جنگ اوکراین بکار بسته اند.

نشنال اینترست با توجه به شوک های دوگانه جنگ و کووید۱۹ نوشت: «با  توجه به این واقعیت که این دو عامل تاثیر مستمر بر بازارها خواهند داشت، بسیاری از این اقدامات، از نظر سیاسی به سختی قابل برگشت خواهند بود و بسیار طولانی تر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، باقی خواهند ماند.»

این رسانه در تشریح دومین پیامد نادیده گرفته شده جنگ نوشت، تاثیر مهم آن بر روابط بین روسیه و غرب است. به نظر می‌رسد سیاستگذاران آمریکایی از خطرات ناشی از جنگ غافل هستند و جامعه تجاری معمولا آن را درک نمی کنند.

به نوشته نشنال اینترست حتی اگر درگیری مستقیمی رخ ندهد هزینه های جنگ برای هر دو طرف بسیار زیاد خواهد بود و مدعی شد که تهدید پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای خطرات و پیامدهای احتمالی را برای روابط بین الملل افزایش خواهد داد.

سومین پیامد ناخواسته جنگ اوکراین به نظام بین الملل مربوط می شود. اولا، این جنگ تعداد احتمالی فزاینده ای از جنگ ها را در دوره تاریخی کنونی پیش‌بینی می کند. جهان به سوی دوقطبی شدن است: ایالات متحده و چین، ابرقدرت هستند.

درگیری اوکراین اولین جنگ بزرگ این دوران دوقطبی است. در شرایط دوقطبی، باید انتظار درگیری های بیشتری را داشت، از جمله درگیری های بین یک قدرت بزرگ و همسایگانش (اوکراین)، و همچنین جنگ های نیابتی بین یک ابرقدرت و یک قدرت بزرگ بر سر یک طرف ثالث (آمریکا و روسیه بر سر اوکراین).

این رسانه به تاثیر بلندمدت جنگ اوکراین بر نظام بین المللی پرداخته و مدعی می شود که بسیاری از ناظران بر این باورند که اگر روسیه شکست بخورد غرب رونق خواهد گرفت و اگر روسیه پیروز شود نظام بین المللی بشدت لطمه خواهد خورد زیرا هنجارهایی که علیه استفاده از زور برای تصرف اراضی دیگر کشورها خواهد بود تضعیف خواهد شد.

در بخشی از این گزارش بر تاثیر جنگ بر بازارهای نفت اشاره شده است و خاطرنشان می شود که روابط به اصطلاح «نفت خوب» و «نفت بد» تنش های جهانی خاصی را برخواهد انگیخت. به طوری که اگر عربستان به تولید کننده «بد» نفت تبدیل شود تنش ها بین عربستان و غرب بشدت افزایش می یابد.

به عبارتی، جهانی‌زدایی در حوزه انرژی به این معنی خواهد بود که بازار به تنهایی اتفاقات در صنعت نفت را دیکته نمی‌کند. در عوض، ژئوپلیتیک نقش فزاینده‌ای در شکل‌دهی به جریان نفت ایفا می کند و این امر به نوبه خود منجر به گروه بندی منطقه ای می شود.  همچنین همسویی سیاسی در زمینه تصمیم گیری های سرمایه گذاری و گزینه های مربوط به زیرساختارها نقش خواهد داشت.

این رسانه در پایان نتیجه گرفت که در نظام بین‌الملل، در شرایط دوقطبی کنونی، اکنون باید منتظر جنگ‌های بیشتری باشیم و به تنش در روابط آمریکا و چین بر سر تایوان، درگیری مستقیم احتمالی روسیه با ناتو و حمایت مسکو از رهبران صربستان و نیز احتمال وقوع درگیری در اوراسیا اشاره کرده است.

نشنال اینترست در این زمینه نوشت: «خطر در اطراف روسیه بسیار بالا باقی خواهد ماند. درگیری مستقیم با ناتو می تواند فاجعه بار باشد. حمایت مسکو از رهبران صربستان علیه بوسنی و کوزوو که هیچ کدام به ناتو تعلق ندارند، شرایطی را برای جنگ ایجاد می کند و «دکترین پوتین» جدید که خواستار وفاداری همسایگان است، احتمالا منجر به درگیری در اوراسیا خواهد شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما