مدیریت بحران گاز در اروپا، همزمان با کمبود شدید گاز در ایران؛

اروپا از زمستان سخت گذشت اما ایران اسیرش شد

اقتصاد100-پیش از این سیاستگزاران و کنشگران حوزه انرژی کشور از اینکه گاز اروپا به تاثیر از نبردهای درگرفته در اوکراین توسط روسیه قطع شده و اهالی قاره سبز را با زمستانی سخت روبرو خواهد ساخت اظهار شعف می کردند و آن را عاملی می دانستند برای اینکه تعاملات آنها در دریافت گاز عوض شود و مشتری کشورهایی دیگر از جمله ایران شوند که البته این موضوع در بدو امر هم شوخی بنظر می آمد چرا که ایران هرگز چنین امکانی را نداشته تا گاز به اروپا صادر کند.

اروپا از زمستان سخت گذشت اما ایران اسیرش شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100؛ بسیاری بر این باور بودند که اروپایی ها نیمکت های چوبی پارک ها را هم در زمستان پیش رو خواهند سوزاند تا خود را گرم کنند اما از قضا اینطور نشد و خبر آمد که با پرشدن مخازن گاز اروپا تا میزان 100درصدی و فقدان امکان تخلیه کشتی های درصف قرار گرفته حامل ال ان جی، به یکباره قیمت گاز در اروپا به شکل شگفت آوری سقوط کرده و تا زیر صفر رفته و به منفی 15 یورو معامله شده است.

تا چندی پیش هیچکس نمی خواست باور کند که در هفتاد و یکمین گزارش سالانه شرکت بریتیش پترولیوم (BP) با عنوان «مرور آماری انرژی جهان 2022»، میزان تولید و مصرف گاز در کشورهای مختلف جهان ذکر شده است. دراین بین نرخ رشد مصرف گاز طی سال‌های 2011 تا 2021 نیز بیانگر این است که مصرف گاز ایران نسبت به آمریکا و روسیه، در 10 سال اخیر، بیشتر بوده است.

اما رسانه های طرفدار دولت که سخت از خبر پرشدن مخازن گازی اروپا رنجیده خاطر  و بور شده بودند و انتقادات به آنها شدت گرفته بود نوشتند که درست است که ذخایر گاز اروپا پر شده ولی کسی نمی داند این مخازن چه ظرفیتی دارد و تا کجا می تواند این قاره را از سر ما در امان نگه دارد؟

این پرسش به طرز کودکانه ای ساده انگارانه است چرا که اروپایی که خود غول تکنولوژی و اقتصاد است بهتر می داند که مخازن استراتژیک برای چنین روزهای چقدر باید امکان سرویس دهی داشته باشد و بنابراین آنها مثل مدیران ما نیستند که حاضر نیستند وضعیت گاز کشور را در آینه ببینند تا بعد آن را لجوجانه بشکنند.آنها علاج واقعه را قبل از وقوع کرده اند.اما مدیران گازی ما در سیاست های آینده اندیشانه شان مثل همیشه دست خالی اند  و مدام  بی گدار به آب می زنند.

اکنون همه آنهایی که تا همین چند روز پیش نداشتن گاز برای اروپا را به سخره می گرفتند اکنون با چالش بی گازی در زمستان ایران روبرو شده اند و هیچ حرفی برای گفتن ندارند جز اینکه فرافکنی کنند و همه تقصیرها را به گردن دولت های پیشین بیاندازند.

روزنامه ای مانند دنیای اقتصاد که رسما ویدئو می سازد که "ایران جاده گاز روسیه می شود" و دلخوش به سوآپ گازی روسیه  و غرق  در توهم تفاهمنامه 40 میلیارد دلاری به روی خود نمی آورد که چنین قبایی به تن ایران زار می زند!

ایران می داند مصرف گازش از مجموع 30 کشور اروپایی، 10 میلیارد مترمکعب هم بیشتر است،اما عوض اینکه فکری برای این معضل بزرگ خود بکند از خط و نشان کشیدن گازی روس ها برای اروپایی ها لذت می برد!

قطر در میدان مشترک گازی پارس جنوبی به سرعت برق وباد با شرکت های بزرگ صاحب تکنولوژی قرارداد می بندد و برای توسعه تولید و صادرات گاز خود وارد کار می شود اما ساختار فشل نفت ایران برای تولید گازش اندر خم یک کوچه است و عنقریب است که وارد کننده گاز شود اما باز دیگران را به سُخره می گیرد.

ایران بر پایه آخرین واکاوی های بریتیش پترولیوم با تولید 256.7 میلیارد مترمکعب که معادل 6.4 درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال 2021 است هم چهارمین تولید کننده گاز جهان شده و هم چهارمین مصرف کننده آن.در چنین رتبه ای چه جای فرافکنی است وقتی مسئولان رسما اعلام می کنند که مجبورند این زمستان به نیروگاه ها به جای گاز مازوت و گازوئیل بدهند؟

اتاق بازرگانی گزارش می دهد که از مجموع 269 میلیارد مترمکعب گاز تولیدشده در سال 1400، حدود 238.5 میلیارد مترمکعب یعنی حدود 90 درصد آن، مصرف داخلی داشته و فقط کمتر از هفت درصد یعنی 17 میلیارد مترمکعب به صادرات اختصاص یافته است و اکنون همه تمسخر کنندگان اروپای منع شده از گاز روسیه باید پاسخ بدهند که در این میان برای کمبود گاز سال 1401 و سال های بعد از آن می خواهند چه کنند؟ 

خبرنگار: فرزین سوادکوهی

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما