پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش قیمت انرژی در سال 2023

اقتصاد100- بانک جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد که انتظار دارد قیمت انرژی در سال 2023 پس از افزایش 60 درصدی در سال جاری پس از تهاجم روسیه به اوکراین، 11 درصد کاهش یابد، اگرچه کندتر شدن رشد جهانی و محدودیت‌های کووید در چین می‌تواند منجر به سقوطی عمیق‌تر شود.

پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش قیمت انرژی در سال 2023

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، بانک جهانی در جدیدترین چشم انداز خود از بازارهای کامودیتی، میانگین قیمت نفت خام برنت را در سال 2023، 92 دلار در هر بشکه پیش بینی کرد که در سال 2024 به 80 دلار کاهش یافت اما بسیار بالاتر از میانگین پنج ساله 60 دلار بود.

به گفته این سازمان، صادرات نفت روسیه به دلیل تحریم اتحادیه اروپا بر فرآورده های نفت و گاز روسیه، همراه با محدودیت های بیمه و کشتیرانی که از 5 دسامبر اجرایی می شود، ممکن است تا 2 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

سقف قیمتی پیشنهادی گروه هفت نیز می‌تواند بر جریان نفت از روسیه تاثیر بگذارد، اما برای موثر بودن به مشارکت بازارهای بزرگ نوظهور و کشورهای در حال توسعه نیاز دارد و بانک جهانی این مکانیسم را «آزموده نشده» خواند.

بانک جهانی اعلام کرد که تقویت دلار (و کاهش ارزش پول اکثر اقتصادهای در حال توسعه) باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت شده است که می تواند ناامنی غذایی را که در حال حاضر 200 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است، تشدید کند.

آیهان کوسه، رئیس گروه پیش‌بینی بانک جهانی که این گزارش را تهیه می‌کند، گفت: «ترکیب افزایش قیمت کامودیتی‌ها و کاهش مداوم ارزش پول منجر به تورم بالاتر در بسیاری از کشورها می‌شود.» او افزود که بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه باید برای دوره ای از نوسانات حتی بیشتر در بازارهای مالی و کامودیتی جهانی آماده شوند.

این گزارش نشان می‌دهد که کاهش ارزش پول به این معنی است که تقریبا 60 درصد از بازارهای نوظهور واردکننده نفت و اقتصادهای در حال توسعه شاهد افزایش هزینه خرید نفت ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین بودند.

طبق این گزارش، نزدیک به 90 درصد از این اقتصادها همچنین شاهد افزایش بیشتر قیمت گندم بر پایه ارز محلی بوده اند.

میانگین تورم قیمت مواد غذایی در جنوب آسیا در سه فصل اول سال 2022 بیش از 20 درصد بوده است، در حالی که سایر مناطق از جمله آمریکای لاتین و کارائیب، خاورمیانه و شمال آفریقا، جنوب صحرای آفریقا و اروپای شرقی و آسیای مرکزی میانگین تورم بین 12 تا 15 درصد قیمت مواد غذایی را به خود اختصاص داده اند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما