ناتوانی بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، صدای مجلس را درآورد

اقتصاد 100- سخنگوی هیات رئیسه مجلس نشست غیرعلنی صبح امروز نمایندگان مردم با مسئولان ارشد اقتصادی دولت درخصوص تلاطمات بازار ارز را تشریح کرد.

ناتوانی بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، صدای مجلس را درآورد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، سید نظام الدین موسوی در حاشیه نشست علنی امروز (شنبه 6 اسفندماه) درخصوص نشست غیرعلنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات و تلاطم هایی که در روزها و هفته های اخیر در بازار ارز شاهد بودیم و همچنین بروز برخی مسائل که در این حوزه در حال وقوع است و بر این اساس قیمت ارزهای مختلف به ویژه دلار بالا رفته ، طبیعتاً در افکار عمومی سوالات و ابهامات متعددی ایجاد شده، لذا نمایندگان امروز از مسئولان ارشد اقتصادی دولت اعم از معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی دعوت کردند تا در جلسه غیرعلنی موضوعات یاد شده مورد بحث و بررسی قرا گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اظهار کرد: بر این اساس حدود 10 نفر از نمایندگان اعم از روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و برخی از نمایندگان به قید قرعه، نکات، دیدگاه ها و انتقادات خود در این زمینه را مطرح کردند و اعضای دولت نیز نکات مدنظر خود را مطرح کردند.

وی در این راستا افزود: آنچه در این جلسه مشخص بود، می توان اذعان کرد حساسیت لازم در مورد بازار ارز از سوی دولت و قوه مقننه وجود دارد؛ نمایندگان مجلس به واسطه تعامل مستقیم با مردم طبیعتاً در معرض اعلام ابهامات، فشارها و مشکلاتی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می شود، هستند، لذا امروز مسئولان دولت نیز اذعان کردند تلاطمات حوزه ارز می تواند به معیشت مردم و اقتصاد کشور آسیب وارد کند.

عدم وجود سیاست واحد در حوزه ارز

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم تصریح کرد: انتقادات و پیشنهاداتی که از سوی نمایندگان مطرح شد، درخصوص موضوعاتی مانند عدم وجود سیاست واحد در حوزه ارز بود، زیرا نظرات متفاوتی را از زبان مسئولان می شنویم که القای ناهماهنگی در سطح دولت را دارد؛ عدم اجرای برخی از احکام قانونی بودجه مانند کالابرگ، مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب در دولت در مقوله ارز و عدم ثبات سیاست ها، عدم اشراف کامل بانک مرکزی بر بازار ارز و... از دیگر نکاتی بود که از جانب نمایندگان مطرح شد.

موسوی افزود: مسئولان در پاسخ به این سوالات سیر مسائل مربوط به ارز را طی چند ماه اخیر تشریح کردند؛ در واقع تاکید شد آنچه امروز در عرصه تحولات ارزی شاهد هستیم، ناشی از کمبود ارز در کشور یا مشکلات ارزی در حوزه صادرات و واردات نیست؛ به یک معنا این موضوع یک مسئله مالی و اقتصادی صرف نیست و اگر از منظر اقتصادی و نگاه کارشناسانه متعارف به این حوزه نگاه کنیم، اکنون مشکلی وجود ندارد، بلکه مسائل دیگری است که موجب می شود شاهد چنین وضعیتی در بازار ارز باشیم.

وی گفت: مسئولان دولتی عمدتاً در مباحث انتظاری تاکید دارند، در واقع اعتقاد دارند ما از منظر اقتصادی و مالی مشکلی نداریم، هر چند آمارها نیز همین را نشان می دهد؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس این آمار را تایید کردند. کشورمان در حوزه فروش نفت مشکلی ندارد و طی یک سال گذشته میزان فروش نفت از 400 الی 500 هزار بشکه در روز به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: همچنین از نظر وارد کردن ارز به کشور نیز مشکلی نداریم و نسبت به سال گذشته ورود ارز ناشی از صادرات به کشورمان تسهیل شده است و بانک مرکزی میزان ذخایر ارزی به اندازه کافی دارد و طرف تقاضا را تامین می کند. همچنین تراز تجاری کشورمان نیز اکنون وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته دارد، زیرا سال گذشته تقریباً حدود 3 میلیارد تراز تجاری منفی داشتیم، اما امسال در حال نزدیک شدن به صفر است، یعنی به همان اندازه که واردات انجام می دهیم و نیاز به ارز داریم، به همان میزان نیز صادرات صورت گرفته و ارز وارد کشور می شود.

وی اظهار کرد: مسئولان دولتی عمدتاً اعتقاد دارند بخش عمده مسائل و مشکلات موضوعات انتظاری است و به واسطه جنگ ترکیبی که دشمن به راه انداخته و درصدد ایجاد تزلزل و تلاطم در اقتصاد کشورمان از طریق تعیین نرخ های غیرواقعی و ساختگی غیررسمی در بازار ارز است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم در ادامه این نشست تصریح کرد:در گذشته سیاست های اقتصادی و ارزی شکست خورده ای وجود داشته و این موجب بی اعتمادی مردم شده و همین بی اعتمادی سبب شده مشکل انتظاری در این عرصه ایجاد شود. این مسئله موجب می شود وضعیت در بازار غیررسمی توسط عناصری که عمدتاً خارج از کشور هستند، به این صورت شکل بگیرد.

موسوی با اشاره به اظهارات وزیر امور اقتصادی درخصوص مداخلات صورت گرفته در بازار ارز گفت: افرادی در عرصه میدانی و رسانه ورود مداخله جویان به بازار ارز داشته و سعی می کنند این بازار را به تلاطم کشانده و نرخ های غیرواقعی بر آن تحمیل کنند؛ حساب های متعددی و افراد زیادی در داخل و خارج کشور از طریق ورود به بازار ارز و مداخلات مخرب موجب شدند این بازار دچار تلاطم شود که برخی از آنها توسط دستگاه های امنیتی بازداشت شد و با آنها برخورد شده و بانک ها نیز حساب آنها را مسدود کرده اند.

وی در این زمینه اظهار کرد: مسئولان نظرشان این است برخی از مداخلاتی که در بازار ارز صورت می گیرد، در جهت تخریب بازار است و با وضعیت اقتصادی کشور همخوانی ندارد و غیرواقعی است و به عبارتی از خارج به ما تحمیل می شود؛ البته رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتش مسائل و مشکلات دیگری را نیز مطرح کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم گفت: سیاست های گذشته و مباحث مربوط به تحریم و عدم اشراف بانک مرکزی بر تراستی ها که در گذشته وجود داشته و اکنون تبدیل به مسئله شده است، هر چند عنوان شد درصدد رفع این مشکل هستند و می خواهند اشراف بانک مرکزی بر کل عرصه مسائل ارزی کشور در سطح مطمئنی قرار دهند.

وی ادامه داد: آنچه از جانب نمایندگان مجلس مطرح شد و ریاست قوه مقننه در سخنان و جمع بندی نهایی خود مطرح کرد، مبتنی بر این است که مجلس شورای اسلامی به موضوع فشارهای بیرونی و ورودهای مخربی که دشمنان ما یا عناصر سوءاستفاده کننده از وضعیت در عرصه بازار ارز دارند، اعتقاد دارند، در واقع می دانیم با جنگ ترکیبی تمام عیاری مواجهیم و دشمن در این جنگ علاوه بر مباحث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، جنگ اقتصادی را دنبال می کند و طبیعتاً برهم زدن بازار ارز یکی از اهداف آنهاست، لذا ما در این جنگ ترکیبی و اقتصادی در کنار دولت خواهیم بود و تلاش می کنیم دولت را برای مقابله با این مسائل تقویت کنیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما