پایگاه‌های نظامی خارجی در افغانستان تبدیل به مناطق اقتصادی می‌شوند

اقتصاد100- معاون نخست‌وزیر در امور اقتصادی دولت طالبان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت برنامه‌های خود را برای تبدیل پایگاه‌های نظامی سابق خارجی به مناطق ویژه اقتصادی پیش خواهد برد.

پایگاه‌های نظامی خارجی در افغانستان تبدیل به مناطق اقتصادی می‌شوند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، وزارت بازرگانی افغانستان در ماه دسامبر به رویترز گفته بود که این وزارت در حال تغییر کاربری پایگاه های سابق آمریکایی است و آن را برای تصویب به کمیته اقتصادی به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر و کابینه ارائه خواهد کرد.

برادر در این بیانیه می‌گوید: «پس از بحث و گفت‌وگوی همه‌جانبه، تصمیم گرفته شد که وزارت صنعت و بازرگانی به‌منظور تبدیل پایگاه‌های نظامی باقی‌مانده نیروهای خارجی به مناطق ویژه اقتصادی، به تدریج کنترل این پایگاه‌ها را در دست بگیرد.»

او افزود که یک طرح آزمایشی برای تغییر این پایگاه ها در کابل و در شمال ولایت بلخ آغاز خواهد شد.

اقتصاد افغانستان با مشکل مواجه شده است و آژانس‌های امدادی نسبت به یک بحران انسانی شدید از زمانی که طالبان در سال 2021 قدرت را به دست گرفتند هشدار می‌دهند، در حالی که نیروهای خارجی پس از 20 سال عقب‌نشینی کردند.

این تصاحب قدرت توسط طالبان جرقه‌ای برای کاهش بودجه، مسدود شدن دارایی های خارجی بانک مرکزی و تحریم های اعمال شده بر بخش بانکی شد.

تصمیم دولت طالبان مبنی بر ممنوعیت کار کردن زنان در موسسات غیر دولتی در سال میلادی گذشته باعث شد تا بسیاری از آژانس های امدادی تا حدی عملیات خود را در این کشور متوقف کنند در حالی که میلیون ها نفر همچنان به کمک های بشردوستانه وابسته هستند.

طالبان اعلام کرد که بر تقویت خودکفایی اقتصادی از طریق تجارت و سرمایه گذاری متمرکز است. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به یک سری حملات، از جمله در هتلی که مورد علاقه تجار چینی است، ابراز نگرانی کرده اند که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

با این حال، بانک جهانی خاطرنشان کرد که صادرات افزایش یافته است و دولت طالبان توانسته درآمدهای خود را تا حد زیادی در سال 2022 باثبات نگه دارد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما