تورم مصرف‌کننده در ژاپن به بالاترین حد در 41 سال گذشته رسید

اقتصاد100- نظرسنجی رویترز از 19 اقتصاددان نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده هسته ژاپن در ژانویه به بالاترین حد در بیش از 41 سال اخیر رسیده است که نشان دهنده اراده شرکت‌ها برای افزایش قیمت‌ها و در عین حال فشار بر قدرت خرید خانوارها است، در حالی که افزایش دستمزدها باعث افزایش تورم می‌شوند.

تورم مصرف‌کننده در ژاپن به بالاترین حد در 41 سال گذشته رسید

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، این نظرسنجی نشان داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته در ژانویه به 4.2 درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رسید که از 4.0 درصد در دسامبر افزایش یافته است.

رقم دسامبر دو برابر هدف بانک مرکزی ژاپن بود، و این بانک این نرخ را که عمدتا ناشی از افزایش هزینه انرژی و کامودیتی‌ها است، از ثبات به دور می‌داند.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین، گفت: «قیمت‌های عمده فروشی احتمالا به اوج خود رسیده است که منعکس کننده تنظیم بازارهای کامودیتی و کاهش قیمت‌های وارداتی است، همزمان با کاهش قیمت نفت و محصولات زغال‌سنگ.»

با این حال، هزینه های تولید و نیروی کار هنوز به طور کامل به کالاها و خدمات مصرفی نهایی منتقل نشده است، که احتمالا شرکت های ژاپنی را به افزایش قیمت ها در بهار امسال سوق خواهد داد.

داده های جمعه گذشته نشان داد که قیمت عمده فروشی شامل غذا، فولاد و مواد شیمیایی در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته 9.5 درصد افزایش یافت. چنین نرخی احتمالا بانک مرکزی را تحت فشار نگه می دارد تا برنامه محرک اقتصادی خود را به تدریج متوقف کند.

آخرین باری که تورم هسته به 4.2 درصد رسید، سپتامبر 1981 در پی بحران نفتی خاورمیانه بود، منطقه‌ای که ژاپن هنوز به شدت به واردات نفت آن وابسته است.

بانک مرکزی به دقت شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته (که شامل غذاهای تازه پرنوسان نیست اما محصولات نفتی را شامل می‌شود) به‌عنوان معیاری کلیدی برای تورم زیر نظر دارد، در حالی که هدف رسیدن به نرخ تورم 2 درصد به شیوه‌ای پایدار و باثبات است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما