گذرگاه‌های مشترک سوریه و ترکیه باز می شود

اقتصاد 100- آنتونیو گوترش اعلام کرد،‌ دمشق با گشودن دو گذرگاه اضافی در مرزهای مشترک با ترکیه موافقت کرد.

گذرگاه‌های مشترک سوریه و ترکیه  باز می شود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به سازمان ملل اجازه داده تا کمک‌های انسان دوستانه را به شمال غرب سوریه که تحت کنترل مخالفان مسلح قرار دارد از طریق دو گذرگاه دیگر از ترکیه به مدت سه ماه تحویل دهد.

گوترش افزود: اسد موافقت کرده گذرگاه باب السلام و الراعی گشوده شوند. این اتفاق پس از ملاقات مارتین گریفیث، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با بشار اسد در دمشق است که روز دوشنبه انجام شد.

دیپلمات‌ها به رویترز گفتند، گریفیث در نشستی پشت درهای بسته این موافقت اسد را اعلام کرد.

گوترش همچنین گفت: با ادامه افزایش شمار کشته‌ها در زلزله ششم فوریه تامین مواد غذایی،‌ کمک‌های بهداشتی و تغذیه و پتو و وسایل گرمایشی و ایجاد سرپناه و دیگر تجهیزات و نیازها برای نجات جان میلیون‌ها زلزله زده امری بسیار ضروری است.

او اضافه کرد: گشودن دو گذرگاه در کنار تسهیل ورود کمک‌های انسانی و تسریع موافقت با ویزاها و تسهیل سفر بین محورهای مختلف اجازه ورود کمک‌های بیشتر را به شکل سریع‌تر خواهد داد.

بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز گفت، بعد از توافق بشار اسد و گریفیث، سوریه پذیرفته است کمک‌ها از تمام نقاط مرزی به مدت سه ماه وارد شوند.

صباغ بعد از نشست شورای امنیت تاکید کرد: شمال سوریه بخشی جدایی ناپذیر از کشور است و مردم آنجا جزو ملت سوریه هستند.

از سوی دیگر، اولگ ایگوروف، معاون رئیس مرکز روسی آشتی در سوریه از گشودن دو گذرگاه سراقب و ابوالزندین توسط دمشق برای ارسال کمک‌ها به زلزله زدگان در اراضی خارج از کنترل سوریه خبر داد.

ایگوروف در کنفرانس خبری گفت، در راستای اجرای دستور بشار اسد دو گذرگاه سراقب و ابو الزندین از یک طرف باز شده تا کمک‌ها به ساکنان مناطق زلزله زده در اراضی خارج از کنترل مقامات دولت سوریه ارائه شوند و همچنین تیمی از کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه تشکیل شده است.

او همچنین به سختی تحویل کمک‌ها به زلزله‌زدگان به دلیل عدم وجود تضمین‌های امنیتی در مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح اشاره کرد.

بنا به گفته ایگوروف، کاروانی آماده راهی شدن به مناطق زلزله زده به همراه نمایندگان هلال احمر است.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اشاره کرد، گشودن گذرگاه‌های جدید در صورتی که بشار اسد جدی باشد، امر خوبی است.

انتهای پیام

منبع : ايسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما