گلدمن ساکس:

نفت 100 دلاری با بحرانی جدید در راه است؟

اقتصاد 100- با وجود اینکه چین هنوز به طور کامل به آغوش بازارها بازنگشته، نفت در کانال ۸۰ دلاری است و از این رو گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند با کاهش تولید نفت روسیه و افزایش تقاضای چین، قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در سال جاری برسد و در سال ۲۰۲۴ بازار نفت با یک مشکل جدی مواجه شود. بلومبرگ در گزارشی به توضیح دیدگاه تحلیلگر گلدمن ساکس در کنفرانس ریاض درباره افق پیش روی بازار نفت پرداخته است.

نفت 100 دلاری با بحرانی جدید در راه است؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد که قیمت نفت در سال جاری به بالای ۱۰۰ دلار خواهد رسید و این امکان وجود دارد که در سال ۲۰۲۴ بازار نفت با مشکل عرضه روبه‌رو شود، زیرا ظرفیت مازاد تولید به آخر می‌رسد.

به گفته  گلدمن ساکس تحریم‌ها احتمالا باعث  کاهش صادرات نفت روسیه خواهد شد و انتظار می‌رود تقاضای چین با پایان سیاست کووید-صفر بهبود پیدا کند. به همین دلیل انتظار می‌رود قیمت نفت از سطح کنونی ۸۰ دلاری به بالای 100 دلار برسد.

«جف کوری»، تحلیلگر گلدمن ساکس در حاشیه کنفرانسی در ریاض عربستان سعودی گفت: کمبود مخارج سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برای برقراری تعادل در سمت عرضه و تقاضا نیز عامل افزایش قیمت خواهد بود و این کمبود ظرفیت ممکن است تا سال ۲۰۲۴ به یک مسأله بزرگ تبدیل شود.

کوری به عنوان سرپرست بخش کامودیتی‌ها در گلدمن ساکس، می‌گوید: ابرچرخه قیمتی کامودیتی‌ها به دنباله‌ای از جهش‌های قیمتی تبدیل شده که هر سقف تازه‌ای بالاتر از سقف قبلی و هر حمایت قیمتی بالاتر از کف قیمتی قبلی است که نشان‌دهنده روند صعودی قیمت‌هاست. او گفته تا ماه می، بازار نفت باید با تلنگر کسری عرضه در برابر میزان تقاضا مواجه شود که این مسأله می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های مصرف‌نشده تولیدکنندگان جهانی را مصرف کند که به تعدیل موج افزایشی کمک خواهد کرد.

قیمت نفت چند سال نوسانی را طی کرده است و در طول همه‌گیری کرونا به زیر ۲۰ دلار سقوط کرد ولی پس از حمله روسیه به اوکراین به خاطر عرضه‌ای که کمتر از تقاضای جهانی نفت بود، تا ۱۳۰ دلار رشد کرد. هزینه سوخت‌های حمل و نقل با افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها حتی بیشتر شد، تا زمانی که کشورها تلاش کردند برخی سوخت‌ها را جایگزین کنند و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

کوری دیدگاه گلدمن ساکس را بار دیگر تکرار کرد که اوپک پلاس محدودیت‌های تولید را کاهش خواهد داد و در اواخر سال جاری به دنبال افزایش تولید خواهد بود. کمیته نظارت بر بازار اوپک پلاس در این ماه توصیه کرد که اعضای این گروه تولید خود را تغییر ندهد.

کوری گفت که در تعادل قیمتی کنونی هنوز ‌مازاد وجود دارد زیرا چین به طور کامل به بازار بازنگشته است. به همین دلیل احتمالا در اواخر سال جاری، با پیشی گرفتن تقاضا از عرضه، ظرفیت تولید به یک مشکل تبدیل خواهد شد.

تحلیلگر گلدمن ساکس در ادامه گفت: آیا ما به سمت اتمام مازاد تولید در حرکت هستیم؟ به طور بالقوه در سال ۲۰۲۴ مشکلات جدی در این زمینه شروع خواهد شد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا کسی پرسپولیس و استقلال را نمی‌خرد؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما