ایران جای آمریکا را در صنعت نفت ونزوئلا می گیرد؟

اقتصاد 100- تعمیرات اساسی ۱۰۰ روزه مجتمع پالایشگاه پاراگوانا در ونزوئلا به‌منظور بازیابی ظرفیت تقطیر خام این مجتمع، به‌زودی توسط ایرانی‌ها آغاز خواهد شد.

ایران جای آمریکا را در صنعت نفت ونزوئلا می گیرد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، بر اساس خبری که رویترز منتشر کرده است، قرار است به‌منظور تکمیل این طرح، شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (NIORDC) با یکدیگر همکاری کنند.

در همین زمینه، سایت اویل پرایس نوشته است: کمک ایران به مجتمع پالایشگاه پاراگوانا (بزرگ‌ترین پالایشگاه ونزوئلا) در پی کاهش اتکای ونزوئلا به فناوری پالایشگاهی آمریکا صورت می‌گیرد.

در دهه گذشته، صنعت نفت ونزوئلا به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در زمینه تعمیر و نگهداری، رو به زوال رفته است و تحریم‌ صنعت و صادرات نفت ونزوئلا از سوی دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور سابق آمریکا)، این صنعت را به سوی فلج‌شدن سوق داده و و اپراتورهای خارجی را از کار در این کشور، دلسرد کرده است.

در اکتبر سال گذشته، واحد پالایش آموی (the Amuay refining unit) در مجتمع پالایشگاهی پاراگوانا با ظرفیت تولید ۹۵۰ هزار بشکه در روز، پس از خاموشی و آتش‌سوزی در مجتمع، فعالیت خود را متوقف کرد. این اتفاق محدود به همین یک بار نبود و در ماه دسامبر نیز دوباره ظرفیت تولید کاهش یافت.

چند هفته بعد، پالایشگاه کاردون در ونزوئلا، همچنین بخشی از مجتمع پالایشگاه پاراگوانا با ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار بشکه در روز، تعطیل شد. هفته گذشته، کارگران این پالایشگاه گفتند این مرکز که عهده‌دار تولید بنزین است، به مدت ۲۵ روز فعالیت نخواهد کرد.

مشکلات پالایشگاهی ونزوئلا به کمبود ملزومات بنزین در این کشور منجر شده و ساعت‌ها انتظار در بخش خرده‌فروشی را در پی داشته است. ونزوئلا در صدر بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام جهان قرار دارد؛ اما سال‌ها است که نمی‌تواند عملکرد عادی بخش‌های مربوط به نفت خام و پالایشگاه خود را حفظ کند.

سال گذشته، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که به شرکت نفت ونزوئلا کمک می‌کند تا پالایشگاه دیگری به نام پالایشگاه اِل پالیتو (El Palito) را، که اواخر سال ۲۰۲۱ خراب شده بود، فعال کند و همچنین درخصوص توسعه پالایشگاه، توافق صورت گرفته است. در ماه اکتبر، ایران اعلام کرد که پالایش نفت خام را در «اولین پالایشگاهی که ایران در خارج از کشور ساخته است» آغاز کرده است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما