امضای قرارداد فاز اول طرح توسعه میدان عظیم گازی کیش

اقتصاد100- همزمان با سالروز ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، قرارداد 900 میلیون دلاری فاز اول طرح توسعه میدان عظیم گازی کیش با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا خواهد شد.

امضای قرارداد فاز اول طرح توسعه میدان عظیم گازی کیش

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این خبر گفت: میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میادین گازی کشور با مساحت 775 کیلومتر مربع در عمق سه کیلومتری جزیره کیش و آب‌های اطراف آن واقع شده است.

وی میزان گاز درجای این میدان را برابر با 56 تریلیون فوت مکعب استاندارد اعلام کرد و گفت: در صورت توسعه کامل، این میدان توانایی تولید 120 میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه طرح توسعه میدان گازی کیش در چهار فاز برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: این میدان در حال حاضر پس از پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی کشور به شمار می‌رود.

متجلی با اعلام این خبر که قرارداد فاز اول توسعه این میدان فیمابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران منعقد خواهد شد، افزود: با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله 32 اینچ زیردریایی به طول 200 کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و تکمیل 14 حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران می باشد، 28 میلیون مترمکعب در روز گاز خام و یازده هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاههای سایت یک عسلویه منقل شده و گاز پالایش شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد.

وی مبلغ این قرارداد را 900 میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن را 14 ماه اعلام کرد.

گفتنی است، همزمان با امضای قرارداد توسعه میدان گازی کیش، بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین اسفند و سیوند با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار به صورت رسمی آغاز خواهد شد. در این میادین که از سخت‌ترین میادین دریایی کشور از نظرعملیات به شمار می‌روند، مجموعاً ۱۲ حلقه چاه حفاری و تعمیر شده است که در مجموع منجر به تولید ۱۶ هزار بشکه در روز نفت خواهد شد. لازم به ذکر است که ۸۴ درصد ساخت کالا و تجهیزات این طرح ایرانی بوده است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما