کدام میلیاردرهای جهان تحت تاثیر سقوط ثروت میلیاردر هندی قرار گرفتند؟

اقتصاد100- ثروتمندترین مرد مالزی، یک سرمایه‌دار بزرگ کشتیرانی و دو خانواده ثروتمند جهان، تنها تعدادی از نام‌های مطرحی هستند که در ماجرای سقوط ثروت گوتام آدانی درگیر هستند.

کدام میلیاردرهای جهان تحت تاثیر سقوط ثروت میلیاردر هندی قرار گرفتند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، از ویرجینیا گرفته تا مارسی و خاورمیانه، سرمایه گذاران و شرکای سرمایه گذاری مشترک مشاغل مختلف آدانی ناگهان در معرض چشمگیرترین فروش سهام در تاریخ شرکت های هند قرار می‌گیرند. این شرکا، که در میان سایرین، خدمات مرکز داده، غذای بسته‌بندی شده و مدیریت بنادر را شامل می‌شود، نمونه‌ای از بازوان گسترده شرکت خوشه‌ای هندی است که هفته گذشته توسط شرکت تحقیقاتی هیندنبرگ به کلاهبرداری متهم شد.

«گروه آدانی» در سال‌های اخیر با سرعتی سرسام‌آور رشد کرد و شرکت مادر آن با بیش از 1600 درصد افزایش ارزش در 12 ماه به اوج خود در دسامبر رسید. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، این برای مدت کوتاهی بنیانگذار آدانی را به دومین فرد ثروتمند روی زمین تبدیل کرد.

بر اساس گزارش هیندنبرگ، بخش عمده ای از این رشد ناشی از بدهی‌های بیش از حد و «دستکاری وقیحانه سهام» بود. ادانی تمامی این اتهامات را رد کرده است.

مجموعه شراکت‌هایی که آدانی با میلیاردرها و شرکت‌هایی مانند «والمارت» ایجاد کرد، یکی از روش‌هایی بود که منجر به گسترش غول هندی شد. با این حال، نسبت به ارزش بازار شرکت‌های مختلف آدانی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک کوچک هستند و برخی از آن‌ها تنها در دو سال گذشته و با افزایش قیمت سهام امپراتوری او انجام شده‌اند.

آشفتگی پیرامون مشاغل او به معنای عواقبی است که فراتر از هند طنین انداز خواهد شد. در اینجا برخی از بزرگان و شرکت های بزرگ در معرض بحران آدانی آورده شده است:

«ویلمار اینترنشنال»، تحت کنترل خانواده ثروتمندترین فرد مالزی، رابرت کوک، ساکن هنگ کنگ، یکی از قدیمی ترین شرکای آدانی است. سرمایه‌گذاری مشترک آنها، «آدانی ویلمار»، دارای ارزش بازار 547.2 میلیارد روپیه (6.7 میلیارد دلار) است. این شرکت جزو شرکت‌های مواد غذایی بسته‌بندی شده هند است که سریع‌ترین رشد را دارند، و آرد، شکر و سایر مواد اولیه را می‌فروشد. ویلمار تخصص مواد غذایی را ارائه می دهد در حالی که آدانی تدارکات و مسائل نظارتی را هدایت می‌کند. ویلمار این هفته اعلام کرد که گزارش هیندنبرگ هیچ موضوع خاصی را در مورد این سرمایه‌گذاری مشترک که به طور مستقل مدیریت می شود مطرح نکرده است و آنها قصد دارند به حمایت از آن ادامه دهند.

ابرشرکت خرده‌فروشی «والمارت» که تقریبا نیمی از آن متعلق به دومین خانواده ثروتمند جهان، والتون‌ها است، از طریق زیرمجموعه هندی فلیپ‌کارت در معرض شرکت‌های آدانی قرار دارد. تجارت الکترونیک غالب شبه قاره هند، فلیپ‌کارت، در سال 2021 با «ادنی لجستیک» همکاری کرد تا زیرساخت زنجیره تامین خود را تقویت کند. در آن زمان اعلامیه ای از سوی ادانی منتشر شد، مبنی بر این که این مشارکت 2500 شغل مستقیم و هزاران شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

EdgeConneX، یک شرکت خدمات مرکز داده مستقر در ویرجینیا که متعلق به شرکت سهامی خاص EQT AB است، در سال 2021 یک سرمایه گذاری مشترک 50-50 با گروه آدانی ایجاد کرد تا یک گیگاوات ظرفیت مرکز داده را در سراسر هند توسعه دهد که این مراکز عمدتا با انرژی های تجدیدپذیر تامین می‌شوند. در آن زمان اعلامیه EdgeConneX بیان کرد که هر دو گروه قصد دارند در دهه آینده سرمایه قابل توجهی را در این مشارکت سرمایه‌گذاری کنند. فیلیپ مارانجلا، مدیر ارشد بازاریابی و محصول EdgeConneX، گفت که اتهامات هیندنبرگ هیچ تاثیری بر این سرمایه‌گذاری مشترک نداشته است و آدانی «یک شریک ارزشمند با دارایی‌ها، قابلیت‌ها و سوابق اثبات‌شده بوده است.»

«سی‌ام‌آ سی‌جی‌ام»، سومین شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان، قراردادی 15 ساله با گروه آدانی در سال 2017 برای راه اندازی پایانه در بندر موندرا، بزرگترین تاسیسات خصوصی هند، امضا کرد. اکثریت سهام این شرکت مستقر در مارسی متعلق به مدیرعامل رودلف سعد و دو خواهر و برادرش است. بر اساس شاخص بلومبرگ، ثروت این خانواده 18.3 میلیارد دلار است.

«شرکت هلدینگ بین المللی» مستقر در ابوظبی به طور جدی یک شریک سرمایه‌گذاری آدانی نیست، اما یکی از مهم ترین حامیان این گروه است. اکثریت سهام این شرکت متعلق به «رویال گروپ» است، یک وسیله سرمایه‌گذاری متعلق به شیخ طحنون، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی و عضوی از ثروتمندترین خانواده جهان. شرکت هلدینگ تقریبا 2 میلیارد دلار در مشاغل مختلف آدانی سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت پس از گزارش هیندنبرگ، به آدانی ابراز اطمینان کرد و حدود 400 میلیون دلار در فروش بعدی سهام گروه مادر آن سرمایه‌گذاری کرد. این پول پس از اینکه آدانی این هفته پیشنهاد را رد کرد، بازگردانده شد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما