به اقتصاد 100 خبر داد:

احداث 3 هزار نیروگاه خانگی تولید برق / گفتگو اختصاصی با معاون وزیر نیرو

اقتصاد 100- رئیس ساتبا گفت: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران در نظر دارد ۳ هزار نیروگاه ۵ مگاواتی را برای اقشار تحت پوشش کمیته امداد به بهره برداری برساند.

احداث 3 هزار نیروگاه خانگی تولید برق / گفتگو اختصاصی با معاون وزیر نیرو

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی، محمود کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران(ساتبا) در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی پاسارگاد دامغان در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: به همت شرکت تابان انرژی پاسارگاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی پاسارگاد دامغان با بکار گیری پنل های خورشیدی دوطرفه (bifacial) در ایام دهه فجر امسال به بهره برداری رسیده است.

کمانی افزود: باید در خصوص برنامه های مدنظر وزارت نیرو در حوزه انرژی های تجدیدپذیر یادآوری کنم که طی دو مرحله مناقصه ای که در راستای احداث ۴ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی در سراسر کشور برگزار شد حدود ۱۰۰ مگاوات از مناقصه های یاد شده متعلق به استان سمنان است که در آن طرح دو نیروگاه ۱۲ مگاواتی توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد دنبال می شود و قرار است یکساله به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: ساتبا در نظر دارد ۳ هزار نیروگاه ۵ مگاواتی را برای اقشار تحت پوشش کمیته امداد به بهره برداری برساند.

کمانی ادامه داد: مجموع طرح های مربوط به استان تاکنون ۲۵ مگاوات بوده است که امیدواریم با همتی که از این مجموعه مشاهده میکنیم هدف گذاری ۱۰۰ مگاواتی ساتبا در این‌منطقه عملیاتی شود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: طرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران با وارد مدار شدن نیروگاه ۱۰ مگاواتی پاسارگاد دامغان به یک هزار و ۲۰ مگاوات رسید.

وی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی پاسارگاد دامغان  داری یک ویژگی خاص است به این معنا که می‌تواند از بازتاب نورخورشید هم برق تولید کند   و بر این اساس در این نیروگاه از پنل های دو طرفه  bifacial استفاده شده است.

کمانی ادامه داد: پنل های خورشیدی نسل قبل فقط از یک سمت قادر بودند انرژی خورشیدی را جذب کنند و نمی توانستند نوری که از زمین به طرف دیگر آن ها می خورد را جذب کنند اما در نسل جدید پنل های خورشیدی یعنی همان پنل خورشیدی دو طرفه این موضوع صادق نیست زیرا در دو طرف این پنل ها، سلول خورشیدی قرار دارد و این پنل ها قادر هستند نور را از دو طرف پنل جذب کنند و از نوری که به زمین و یا مواد دیگر خورده و منعکس شده به طرف دیگر پنل، انرژی خورشیدی را گرفته و آن را به برق تبدیل کند و اینک در نیروگاه پاسارگاد دامغان از این فن آوری به بهترین نحو ممکن استفاده شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: این ویژگی سبب می‌شود راندمان تولید آن بالاتر باشد یعنی ۴۰ درصد افزایش راندمان خواهد داشت.

کمانی ادامه داد: امید است با بهره‌برداری از سایر نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانیم به زودی برنامه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر را عملیاتی کنیم.

وی این نیروگاه را جزو برنامه توسعه ۱۰ هزار مگاواتی وزیر نیرو دانست و درعین حال افزود: برنامه توسعه ۴ هزار مگاواتی شامل این نیروگاه نمی‌شود.

رئیس ساتبا گفت: برق تولیدی نیروگاه پاسارگاد دامغان توسط ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) خریداری می‌شود و در محل مصرف خواهد شد که این امر کمک خواهد گرد تلفات کاهش یابد.

کمانی درباره وضعیت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر ادامه داد: اگر هر دستگاه به وظایفی که برای آن مشخص شده عمل کند این توسعه با سرعت بیشتری محقق خواهد شد.

وی به مصوبه شورای اقتصاد درباره توسعه انرژی خورشیدی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این موضوع کمک بسیار موثری در تسریع طرح های توسعه ای انرژی های تجدید پذیر خواهد داشت.

معاون وزیر نیرو به طرح ارسالی به شورای اقتصاد برای توسعه نیروگاه‌های بادی نیز اشاره کرد و گفت: امید داریم با تصویب سریع تر طرح های مربوطه،توسعه نیروگاه های بادی نیز در ساختگاه های مناسب در سراسر کشور شتاب بیشتری بگیرد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما