مردم در کدام کشورها بیشتر عمر می‌کنند؟

اقتصاد 100- در چند دهه گذشته، تعداد افراد صد ساله یا حتی ابر صدساله (افراد بالای ۱۱۰) در اروپا در حال افزایش بوده است و گویا قرار هم نیست این روند تغییر کند.

مردم در کدام کشورها بیشتر عمر می‌کنند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، بر اساس اطلاعیه یورواستات (آژانس آمار اروپا) تعداد افراد بالای صد سال در اروپا در حال حاضر حدود ۱۳۰ هزار نفر است و طبق پیش‌بینی آنها این رقم در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

فرانسه خانه بیشترین افراد بالای صد سال

هرچند جای تعجب نیست که پرجمعیت‌ترین کشورهای اروپایی بیشترین تعداد صد ساله‌ها را داشته باشند اما جایگاه فرانسه در رتبه اول در مقابل آلمان که پرجمعیت‌ترین کشور اروپاست جای شگفتی دارد. آلمان در حالی در رتبه دوم قرار گرفته است که با حدود ۸۲ میلیون نفر جمعیت حدود ۱۵ میلیون نفر بیشتر از فرانسه جمعیت دارد.

بر اساس آمارهایی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شده است، فرانسه با ۲۵ هزار و ۹۷۶ فردِ بالای صد سال رتبه نخست، آلمان با ۲۰ هزار ۴۶۵ نفر جایگاه دوم و ایتالیا با ۱۷ هزار و ۱۷۷ نفر جایگاه سوم را به عنوان کشورهای اروپایی با بیشترین تعداد افراد بالای صد سال به خود اختصاص داده‌ا‌ند.

بیش‌ترین افراد بالای صد سال بر اساس نرخ جمعیت

شاید تعداد مطلق افراد صد ساله در یک کشور معیار درستی برای مقایسه کشورها نباشد و بهتر است تعداد جمعیت بالای صد سال را در کل جمعیت بسنجیم.

اگر بخواهیم تعداد افراد بالای صد سال را در هر صدهزار نفر در نظر بگیریم یونان با ۱۲۶ فرد بالای صد سال در هر صدهزار نفر با اختلاف در جایگاه نخست قرار می‌گیرد و پس از آن به ترتیب پرتغال و ایرلند با ۴۹ و ۴۴ نفر بالای صد سال در هر صدهزار نفر جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص می‌دهند و فرانسه (۳۸ نفر) چهارم می‌شود. 

در انتهای این جدول نیز کشور کرواسی با سه نفر، بلغارستان پنج نفر و چک نیز با ۸ نفر بالای صد سال در هر صدهزار نفر کمترین تعداد افراد بالای صد سال را در بین کشورهای اروپایی دارند.

زنان، ملکه‌های صد ساله

 اگر کمی به داده‌ها نگاه دقیق‌تری بیاندازیم متوجه خواهیم شد تعداد زنان بالای صد سال بسیار بیشتر از مردان است. بر اساس آمار زنان ۷۶ درصد افراد بالای صد سالِ اروپا را تشکیل داده‌اند که چندین عامل می‌تواند باعث این تفاوت باشد. یکی افزایش مرگ و میر در میان مردان به دلیل جنگ‌جهانی دوم و دیگر آن‌‌که این زنان بسیار کمتر به اعتیاد به مواد مخدر، الکل و سیگار روی می‌آورند.

حالا نیز پس از مرگ خواهر آندره مسن‌ترین فرد جهان، بار دیگر یک زن در جایگاه مستن‌ترین فرد جهان قرار گرفته است. او یک زن اسپانیایی به نام ماریا برانیاس موررا است که ۱۱۵ سال سن دارد. پیش از او خواهر آندره فرانسوی با ۱۲۲ سال مسن‌ترین فرد جهان بود.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما