مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد:

وعده تولید 5.7 میلیون بشکه‌ نفت در روز

اقتصاد 100- مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: تا ۸ سال آینده قادریم به تولید ۵.۷ میلیون بشکه نفت برسیم.

وعده تولید 5.7 میلیون بشکه‌ نفت در روز

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، محسن خجسته مهر امروز در مراسم انعقاد اولین قرارداد طرح احیای چاه‌های بسته و کم بازده نفتی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید نفت کشور ۳.۸ میلیون بشکه است که مدتی می‌تواند ادامه داشته باشد، اظهار کرد: بخشی از این افزایش تولید از محل احیای چاه‌های کم بازده و بخشی دیگر مربوط به توسعه میادین جدید و بخشی مربوط به استفاده از روش‌های ازدیاد برداشت است.

وی با بیان اینکه رقم افزایش تولید از مسیر اجرای طرح های ازدیاد برداشت ۹۰۰ هزار بشکه است، گفت: از ۶۰۰۰ حلقه چاه ۷۵۰ حلقه را ممیزی و غربال کردیم، ترجیح ما انتخاب چاه‌های آسان برای ارائه بوده است.

وی با بیان اینکه کار وارد فرایند اخذ مصوبه از شورای اقتصاد شد و به ارزش ۵۰۰ میلیون لار به تصویب رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه هر شرکت دانش بنیان می‌تواند تا پنج حلقه چاه را در اختیار بگیرد، اظهار کرد: امروز یکی از این قراردادها امضا خواهد شد. این بزرگ‌ترین رویداد فناورانه در این بخش است و تا رسیدن به چشم‌انداز راه طولانی در پیش داریم.

خجسته مهر با بیان اینکه باید طول عمر چاه‌ها را افزایش دهیم تا برداشت از یک مخزن نفتی در مدت بیشتری ادامه داشته باشد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان برای انجام یک ماموریت بزرگ انتخاب شده‌اند. یکی دیگر از کارهای مهم مشروط نکردن اقدامات به مسائل دیگر است. با رفع موانعی مانند تحریم یا برجام می‌توانیم کار را سریع‌تر به انجام برسانیم.

به گفته وی در مسیر افزایش تولید مراحلی قرار دارد که حلقه اول اکتشاف، حلقه دوم حفاری، حلقه سوم تولید و بهره‌برداری و حلقه چهارم فرآورش است که چالش‌ها در هر حلقه شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ۱۶ مخزن عمیق در مناطق نفتخیز جنوب با فشار بالا داریم که تا کنون توسعه پیدا نکرده است، گفت: تاج سرچاهی ۱۵ هزار برای نخستین بار در داخل کشور ساخته شد و از مرحله آزمایشی گذشته و اکنون در تولید صنعتی قرار دارد؛ دومین تاج سرچاهی نیز در حال ساخت است.

خجسته مهر با بیان اینکه در بحث فشار افزایی در پارس جنوبی تحول اساسی صورت گرفته است، گفت: فشار افزایی سر چاه در میدان گازی پارس جنوبی در سمت قطر در مرحله طراحی است اما در ایران کار طراحی و مطالعات پایه به اتمام رسیده و تولید دو کمپرسور در بخش خشکی پیشرفت ۸۴ درصدی و بخش دریایی پیشرفت ۳۰ درصدی دارد و سال آینده اجرا خواهد شد. با اجرای این کار می توان در طولانی‌مدت تولید از پارس جنوبی را ادامه دهیم.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز