قطعی برق، شمال تا جنوب پاکستان را در تاریکی فرو برد

اقتصاد100- میلیون‌ها پاکستانی برای دومین بار در سه ماه گذشته پس از اختلال شبکه برق در روز دوشنبه بدون برق ماندند که تقریبا تمام بخش‌های کشور را تحت تاثیر قرار داد، از اسلام‌آباد پایتخت در شمال تا کراچی در جنوب.

قطعی برق، شمال تا جنوب پاکستان را در تاریکی فرو برد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، وزارت انرژی پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد که فرکانس سیستم شبکه ملی این کشور در ساعت 07:34 به وقت محلی روز دوشنبه کاهش یافته و باعث اختلال گسترده در سیستم برق شده است.

خرم دستگیر وزیر انرژی پاکستان به رویترز گفت که این قطعی ناشی از نوسان شدید ولتاژ در جنوب کشور بوده که کل شبکه را تحت تاثیر قرار داده است.

پاکستان معمولا بیش از یک‌سوم تقاضای برق سالانه خود را با استفاده از گاز طبیعی وارداتی تامین می‌کند که قیمت آن پس از تهاجم روسیه به اوکراین افزایش یافت.

وقفه اخیر در دریافت وجوه تحت برنامه صندوق بین‌المللی پول منجر به مشکلات این کشور برای خرید سوخت از خارج شده است. محموله های سوخت بخش عمده‌ای از صورتحساب واردات پاکستان را تشکیل می‌دهد و ذخایر ارزی فعلی به سختی واردات یک ماهه را پوشش می‌دهد.

دولت به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، دستور به تعطیلی مراکز خرید، رستوران ها و بازارها هر روز راس ساعت 20:30 داده و واردات نفت‌کوره را افزایش داده است تا چراغ های مدارس، بیمارستان‌ها و کارخانه‌ها در این کشور 220 میلیون نفری روشن بماند.

پاکستان ماه هاست که با قطعی برق چند ساعته مواجه بوده است و مناطق روستایی با قطعی طولانی‌تری نسبت به شهرها مواجه بوده‌اند. در حالی که مدت زمان قطع برق در طول زمستان کاهش یافته است، بسیاری از مناطق همچنان با قطع برق برای صرفه جویی در هزینه سوخت مواجه هستند.

موج گرمای شدید در تابستان 2022 و به دنبال آن کمبود گاز در بحبوحه افزایش قیمت جهانی گاز طبیعی، منجر به قطع برق فلج کننده در سراسر کشور شده است.

شبکه های برق زمانی که عدم تطابق زیادی بین تقاضا و عرضه وجود دارد، گاهی اوقات به دلیل تغییرات غیرمنتظره یا ناگهانی در الگوهای مصرف برق، از کار می افتند یا خراب می شوند.

در موارد شدید، زمانی که شکاف بین عرضه و تقاضا از حد معینی فراتر می‌رود، همه ایستگاه‌های تولید از شبکه خارج می‌شوند و در نتیجه خاموشی ایجاد می‌شود.

هنوز مشخص نیست که علت دقیق اختلال شبکه پاکستان چه بوده است، اما فرکانس شبکه برق معمولا زمانی کاهش می یابد که عرضه کمتر از تقاضا باشد.

دستگیر به کانال ژئو تی‌وی گفت که برخی از ژنراتورهای برق در طول شب در زمستان به عنوان یک اقدام برای صرفه جویی در هزینه از شبکه خارج می شوند، زیرا تقاضای برق کم است.

او اضافه کرد: «هنگامی که ژنراتورهای برق در صبح روز دوشنبه دوباره به شبکه بازگشتند، یک نوسان ناگهانی ولتاژ رخ داد که پس از آن واحدهای تولید برق یکی یکی خاموش شدند.»

دستگیر نگفت که چه نوع ژنراتورهای برق قطع شده اند، اما کمبود گاز در تاسیسات برق می‌تواند به طور بالقوه به تاب‌آوری شبکه آسیب برساند.

تاسیسات گازسوز و نیروگاه های برق آبی معمولا بهترین تجهیزات را برای کنترل نوسانات ناگهانی تقاضای برق دارند، زیرا برق خروجی از این واحدها می‌تواند در عرض چند دقیقه کاهش یا افزایش یابد.

سایر تاسیسات مانند آنهایی که با زغال سنگ یا سوخت هسته ای کار می کنند به طور مداوم فعال هستند که آنها را برای مقابله با نوسانات ناگهانی نامناسب می‌کند.

در مورد مشابهی در بنگلادش در ماه اکتبر، این کشور دچار نقص شبکه شد که منجر به قطعی برق در تقریبا سه‌چهارم کشور شد، زمانی که بازیابی برق بیش از 10 ساعت طول کشید.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما