برنامه 25 میلیارد دلاری استرالیا برای انرژی‌های تجدیدپذیر

اقتصاد 100- طی سال های اخیر کشورهای مختلف در صدد حل و فصل چالش های مرتبط با انرژی‌ و توسعه انرژی پاک بر آمده اند. در همین راستا استرالیا برای سال مالی 23-2022 تقریبا 25 میلیارد دلار (حدود 17 میلیارد دلار آمریکا) جهت اجرای طرحهای انرژی پاک و تجدید پذیر اختصاص داده است. این کشور طبق اهداف اعلامی مصمم به ایجاد منابع انرژی پاک و اولویت دادن به انرژی‌های تجدید پذیر است.

برنامه 25 میلیارد دلاری استرالیا برای انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، کشورهای مختلف در چارچوب سیاست های دولت هایشان طی سالهای اخیر در صدد حل و فصل چالش های مرتبط با انرژی‌های فسیلی و توسعه انرژی پاک بر آمده اند. اغلب دولت ها با هماهنگی و تصویب نهادهای قانونگذاری برای نیل به اهداف ملی در کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، در چهارچوب برنامه‌های مدون بودجه‌های معینی را در زمینه انرژی‌های پاک اختصاص می دهند. در همین راستا در استرالیا ، دولت برای سال مالی 23-2022 تقریبا 25 میلیارد دلار استرالیا (حدود 17 میلیارد دلار آمریکا) جهت اجرای طرحهای انرژی پاک و تجدید پذیر اختصاص داده است. این کشور طبق اهداف اعلامی مصمم به ایجاد منابع انرژی پاک و اولویت دادن به انرژی‌های تجدید پذیر است و دولت فدرال  طبق برنامه ریزی‌ها قصد دارد تا سال 2030 تقریبا 76 میلیارد دلار استرالیا (حدود 52 میلیارد دلار آمریکا) در این صنعت سرمایه گذاری کند که موجب ایجاد شغل برای 604 هزار نفر خواهد بود؛ ضمن اینکه طبق هدف گذاری‌ها تا سال 2050 استرالیا قصد دارد تا انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر برساند. لذا با بررسی داده‌های دولتی فارغ از دعواهای سیاسی می‌توان گفت که استرالیا برای گسترش انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر کاملا مصمم و جدی است.    

مقاله ای از سوی دانشگاه ملی استرالیا در زمینه نیاز فزاینده این کشور به انرژی خورشیدی و بادی اخیرا (21 دسامبر 2022) منشتر شده است که طی آن شرایط جغرافیایی و اجتماعی استرالیا برای توسعه این صنعت مورد بررسی قرار داده است. مقاله به ظرفیت مناطق شمالی ایالت تاسمانی با انرژی بادی غنی، نواحی از ایالت استرالیای جنوبی با منابع انرژی بادی و خورشیدی، مناطقی از ایالت ویکتوریا دارای ظرفیت مناسب بادی و خورشیدی، ایالت کویینزلند با منابع بادی و خورشیدی خوب و دارای ظرفیت انتقال خطوط برق از بریزین و دیگر مناطق این کشور اشاره و ادعا می‌کند که طی پنجسال اخیر سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه برق استرالیا از 16 به 35 درصد یعنی به بیش از دو برابر ارتقاء یافته است؛ ضمن اینکه دولت فدرال درصدد است تا 2030 این سهم را به 82 درصد افزایش دهد. محقق، مکان‌های مناسب برای گسترش صنایع انرژی پاک را شامل منابع خورشیدی و بادی، عدم محدودیت های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی، مجوز فرهنگی (عدم مخالفت جوامع محلی و بومی)، مشوق های دولتی، دسترسی‌ها به جاده، کارگر ماهر و... ارزیابی می‌کند. این گونه تحقیقات نشان می دهد که برای تحقق برنامه ملی انرژی پاک و سبز چه چالش هایی وجود دارد؛ اینکه جامعه محلی و بومی یک منطقه چه دیدگاهی به این موضوع دارند و زمین داران منطقه آیا بصورت حتی قانونمند اجازه تولید و انتقال انرژی‌های پاک را خواهند داد یا به شکل چالشی به حل و فصل مساله خواهد پرداخت جای تامل و توجه ویژه دارد.

وزارت تغییرات اقلیمی، انرژی، محیط زیست و آب دولت استرالیا که در جولای 2022 تاسیس شده است در وبسایت خود گزارش می دهد که در سال 2021 از مجموع برق تولیدی این کشور 29 درصد (تقریبا یک سوم) مربوط به منابع انرژی تجدیدپذیر است؛ که شامل 12 درصد خورشیدی، 10 درصد بادی و 6 درصد آبی می‌باشند. طبق داده‌های دپارتمان مذکور کل برق تولیدی استرالیا در 2021 بیش از 267 هزار گیگاوات ساعت (GWh) بوده است که منابع فسیلی 71 درصد و بمیزان نزدیک به 190 هزار گیگاوات ساعت (GWh) می‌باشد؛ سهم ذغال سنگ هم 51 درصد از کل برق تولیدی استرالیا در 2021 گزارش شده است.

موسسه زمین شناسی استرالیا ذخایر ذغال سنگ استرالیا در سال 2020 را حدود 148 میلیارد تن تخمین می زند که پس از آمریکا و روسیه سومین کشور با 14 درصد از سهم جهانی دارای ذخایر بالاست؛ بر اساس همین منبع در سال 2020 تولید ذغال سنگ این کشور تقریبا 447 میلیون تن و صادرات آن نیز حدود 363 میلیون تن گزارش شده است (با این احتساب تقریبا 115 میلیون تن مصرف داخلی استرالیا در 2020). طبق مطالعات یک موسسه تحقیقاتی که 700 دفتر در بیش از 150 کشور دارد طی بررسی‌ها در رابطه با شاخص جذابیت کشورها در انرژی تجدید پذیر، استرالیا را با امتیاز 69 در رتبه ششم پس از آمریکا، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه قرارداده است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما