افول صنعت نفت ونزوئلا به رغم کمک‌های ایران

اقتصاد100- بر اساس داده‌ها و اسناد مربوط به حمل و نقل، صادرات نفت ونزوئلا در سال گذشته به دلیل اختلال زیرساخت ها، تحریم های ایالات متحده و افزایش رقابت در بازار کلیدی آسیایی آن علیرغم کمک ایران کاهش یافت.

افول صنعت نفت ونزوئلا به رغم کمک‌های ایران

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، انتظار می‌رود صادرات این کشور در سال جاری پس از کاهش تحریم‌های نفتی از سوی ایالات متحده با اجازه دادن به برخی از شرکای شرکت دولتی نفت ونزوئلا برای از سرگیری خرید نفت خام ونزوئلا، افزایش یابد.

ایران سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا گسترش داد و تدارکاتی را برای تقویت صادرات و تکنسین هایی را برای تعمیر یک پالایشگاه ارسال کرد. اما به گفته کارشناسان، وضعیت نامناسب بنادر، میادین نفتی و پالایشگاه های این کشور و رقابت شدید روسیه بر سر عرضه نفت خام به چین همچنان باعث محدود شدن دستاوردهای صادراتی ونزوئلا می شود.

بر اساس آمار و اسناد رویترز، شرکت نفت ونزوئلا و سرمایه‌گذاری های مشترک آن در سال گذشته حدود 616540 بشکه در روز نفت خام و محصولات پالایش شده صادر کردند که 2.5 درصد کاهش نسبت به سال 2021 و اندکی کاهش نسبت به سال 2020 را نشان می دهد.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس انرژی آمریکای لاتین در موسسه بیکر دانشگاه رایس، می گوید: «علیرغم افزایش کمک ایران، این کاهش خالص صادرات ناشی از ترکیبی از رکود تولید و رقابت فزاینده صادرات روسیه در بازار سیاه چین است.»

شرکت نفت ونزوئلا بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

این کشور عضو اوپک صادرات کک نفتی، متانول و سایر محصولات فرعی خود را افزایش داد که به جبران بخشی از کاهش درآمد کمک کرد. صادرات این محصولات ارزان در سال گذشته نسبت به سال 2021 بیش از سه برابر شده و به 4.36 میلیون تن رسیده است.

طبق آمار اتحادیه های کارگری، پالایشگاه های متعلق به شرکت نفت ونزوئلا سال جدید را با پردازش 386 هزار بشکه در روز نفت خام آغاز کردند که 30 درصد کمتر از ظرفیت نصب شده 1.3 میلیون بشکه در روز است.

کمبود پالایش به دلیل قطعی نیروگاه ها و تاخیر در تعمیر و نگهداری در پایان سال 2022 باعث شد تا بازار سوخت داخلی مملو از صف های طولانی رانندگان در انتظار بنزین در مقابل جایگاه ها باشد.

یک بحران جدید سوخت در این کشور در حال ظهور است، با وجود اینکه ونزوئلا واردات نفت خود را سه برابر کرد و به 78170 بشکه در روز رساند، که عمدتا شامل نفت خام و میعانات گازی ایران بود، که به تولید گریدهای خام و سوخت موتور صادراتی کمک کرد.

بر اساس داده‌های اولیه دسامبر و گزارش‌های اوپک، میانگین تولید نفت خام ونزوئلا حدود 721 هزار بشکه در روز بود. داده‌ها نشان می‌دهد که تولید 13 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و بالاتر از سطح دوران همه‌گیری بود، اما بسیار پایین‌تر از میانگین تاریخی باقی ماند و از هدف 2 میلیون بشکه در روز شرکت نفت ونزوئلابرای سال 2022 کمتر بود.

آقای مونالدی گفت که قرار است تولید نفت خام در سال 2023 حدود 100 هزار بشکه در روز افزایش یابد و افزود که اگر سرمایه‌گذاری مشترک بتواند میلیون‌ها بشکه از ذخایر را خالی کند و اگر شرکت نفت ونزوئلا بتواند با شدت بیشتری در آسیا رقابت کند، صادرات می‌تواند کمی بیشتر بهبود یابد.

مجوز ایالات متحده که به شرکت شورون برای بازیابی تولید و صادرات در ونزوئلا اعطا شده است در سال جاری اجرایی خواهد شد. شرکت انی ایتالیا نیز ممکن است در این ماه یک محموله نفت خام ونزوئلا دریافت کند.

بر اساس آمارهای مستقل، ونزوئلا در سال 2022 حدود 6 تا 7 میلیارد دلار پول نفت پس از تخفیف قیمت، هزینه حمل و نقل، کارمزد، سوآپ و بازپرداخت بدهی دریافت کرد. اشتهای جهانی برای جایگزین‌های سوخت، صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور را افزایش داد که در سال گذشته میلیون‌ها دلار درآمد برای ونزوئلا به ارمغان آورد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما