نهادهای حاکمیتی به بخش خصوصی اقبالی نشان نمی دهند؛

مینی ریفاینری‌ها می تو‌انند ناترازی تولید و مصرف بنزین را برطرف کنند

اقتصاد 100- واحدهای پالایشی کوچک ایرانی قادرند با توسعه هدفمند نه تنها نا ترازی های تولید و مصرف بنزین در کشور را برطرف کنند بلکه انواع فرآورده های نفتی مانند بنزین و گازوئیل و روان کارها را با بالاترین کیفیت ممکن به سراسر جهان صادر کرده و بدینوسیله ارزآوری فراوانی را برای اقتصاد امروز محقق سازند و این در حالیست که هم اکنون بنزین ایرانی به غرب اروپا و شرق آفریقا صادر می شود.

مینی ریفاینری‌ها می تو‌انند ناترازی تولید و مصرف بنزین را برطرف کنند

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، حمزه وارثی مدیر عامل شرکت پتروپالایش کاسپین شیمی پاسارگاد در یک نشست خبری با اشاره مطلب فوق اظهار کرد: چنانچه موانع تولید از پیش پا برداشته شود صنایع کوچک پالایشی کشور قادرند با مجهز ترین تجهیزات دنیا بنزین و دیگر فرآورده های نفتی را با بهترین کیفیت های روز به خارج صادر کنند.

وارثی افزود: این واحد پالایشی فعالیت خود را از سال 94  با تولید ضدیخ و انواع روغن موتورآغاز  واین فرآورده ها را به خارج صادر کرد که عمده این صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس غرب آفریقا و شرق اروپا بود و این روند در سال 98 به حوزه هیدروکربورها رسید به گونه ای که اینک میعانات گازی و نفت سبک را با کلاس 3  به بنزین تبدیل می کند و همچنین گازوئیل با کیفیت و محصولات اکتان افزا را برای نیاز داخلی و صادرات مهیا کرده است.

این فعال صنعت پتروپالایش اضافه کرد:متاسفانه صنایع پالایشی کشور که تا همین چندی پیش نه تنها نیازهای داخلی را برطرف می کرد بلکه در حوزه صادرات هم موفق عمل کرده بود هم اکنون آن توانایی پیشین را از دست داده و مشاهده می کنیم  که کشور وارد کننده بنزین شده و این مشکل به این دلیل بود که به رغم فراروانی و در دسترس بودن میعانات گازی و خوراک های پالایشی  سیاستگزاران نهادهای حاکمیتی به موضوع تداوم تولید و صادرات توجه درستی نشان ندادند و کشور این فرصت را از کف داد.

وی با بیان اینکه سخت ترین شرایط را برای تحویل خوراک به ما اعمال می کنند، خاطرنشان کرد: دیدگاه توزیع خوراک با شعار حمایت ار تولید و رفع موانع جهت تامین خوراک بخش خصوصی همخوانی ندارد.

وارثی با اعلام اینکه اکنون بخش صادرات ما با ۵ درصد ظرفیت کار می کند، بیان داشت: این شرایط در حالی است که این شرکت پالایشی رتبه  صادرکننده نمونه را کسب کرده  . اگر موانع موجود نباشد می تواند برای سال آینده تا میزان 500 میلیون دلار صادرات را محقق کند.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش فعالان صنعت پالایش تحریم های داخلی است گفت: اواخر دولت پیشین به ما اعلام شد که میعانات را برای تولید گازوییل با کیفیت نیروگاهها در اختیار ما قرار می دهند اما با تغییر دولت این موضوع به حاشیه رفت.

وارثی ظرفیت اولیه سالانه تولید و صادرات بنزین را ۳۰۰ هزار تن و گازوییل را ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد.

وی با بیان اینکه این شرکت  بخاطر محدودیت ها از توسعه مجموعه منصرف شد خاطرنشان کرد: اکنون تلاش می کنیم پایانه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم، تفاهم‌نامه خرید و احداث پایانه امضا و به تایید مسئولین ذیربط رسیده اما در دیدگاه‌های کارشناسی به مشکل برمی خوریم. 

مدیر عامل شرکت کاسپین شیمی پاسارگاد با اشاره به اینکه احداث یک پالایشگاه 70 هزار بشکه ای اکتان افزا در دستور کار قرار گرفته است گفت: اکتان بنزین تولیدی این مجموعه هم اکنون طیف هایی شامل 86 تا 98 را محقق کرده است. 

وی با تصریح اینکه  بازار صادراتی بنزین ما افغانستان و عراق و از طریق امارات به سمت بازارهای بین المللی است  گفت:چناچه فاز دوم و سوم این پالایشگاه عملیاتی شود تولید آن به سقف 2 میلیون تن خواهد رسید  و این در حالیست که ظرفیت های خالی این مجموعه این امکان را ایجاد می کند که میزان تولید به شکل قابل تاملی افزایش یابد.

وی رقم اشتغال‌زایی پتروپالایشگاه را 3هزار نفر ذکر کرد و گفت: بخش خصوصی صنعت پالایش می تواند به راحتی ناترازی های تولید و مصرف را بر طرف کند مشروط بر آنکه دولت به فعالیت این واحدها توجه بیشتری نشان بدهد تا بازارهای صدمه دیده ای مانند ارمنستان و قزاقستان  بهبود پیدا کنند و ارز آوری کشور احیا گردد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما