احتمال افزایش اسفبار قیمت سموم و کود شیمیایی با دستورالعمل جدید بورس کالا

اقتصاد 100- رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم گفت: تغییر نرخ مبنای محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا اگر اتفاق بیافتد باید منتظر افزایش اسفبار قیمت ها باشیم.

احتمال افزایش اسفبار قیمت سموم و کود شیمیایی با دستورالعمل جدید بورس کالا

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، مسعود گیل‌آبادی امروز در یک نشست خبری درخصوص برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی که از نوزدهم تا بیست و دوم دی ماه برگزای می شود، در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد 100 درباره دستورالعمل جدید بورس کالا برای حذف دلار نیمایی در محاسبه نرخ محصولات پتروشیمی گفت: دستورالعمل بورس کالا برای حذف دلار نیمایی از مبنای قیمت گذاری، هنوز اجرا نشده است، اما با این وجود رقابت ها در بورس به شدت افزایش یافته و شاهد رشد قیمت ها هستیم.

وی ادامه داد: اگر دستورالعمل جدید بورس کالا اجرایی شود، شاهد آن خواهیم بود که وضعیت اسفناکی در قیمت سموم و کودهای شیمیایی ایجاد شود و نرخ ها به شدت افزایش خواهد یافت.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی در ادامه نشست افزود: در حال حاضر تنها 3 درصد سموم مورد نیاز وارد می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید آفت‌کش بیش از 400 هزار تن در سال است که نیاز کشور 35 تا 40 هزار تن است و تنها 3 درصد وارد می شود و در زمان ارز ترجیحی 50 درصد نیاز کشور وارد می‌شد.

5 میلیون تن کود در کشور تولید و یارانه ای توزیع می شود

در ادامه صیاد فرهادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کودهای کشاورزی درباره ظرفیت‌های تولید کود شیمیایی در کشور گفت: سال آینده 5 میلیون تن در کشور تولید و توزیع می‌شود و اگر دولت حمایت کند می‌توان صادرات هم انجام داد در حالی که اکنون صادرات ممنوع است و می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد و برند ایرانی هم در بازارهای جهانی جا برای خود باز کند.

وی از توزیع کود یارانه‌ای توسط شرکت خدمات حمایت کشاورزی انتقاد کرد و گفت:‌قرار بود این یارانه‌ها به خود کشاورز داده بشود اما این کار انجام نشد و اکنون بخش زیادی از نیاز کشور عراق از بازار کودهای شیمیایی یارانه‌ای کشور ما تأمین می‌شود.

همچنین در این نشست اعلام شد که نهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از 19 تا 22 دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که از ساعت 9 تا 15 هر روز پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است این نمایشگاه توسط انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم و انجمن تولیدکنندگان کودهای شیمیایی برگزار می‌شود در این نمایشگاه بیش از 320 شرکت داخلی و خارجی حضور خواهند داشت تاکنون دو کشور هند و چین حضورشان قطعی است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما