مشکلات ارزی و تحریم‌ها، مانع تخلیه کشتی‌های تجاری در بنادر ایران

اقتصاد100- بر اساس اطلاعات منابع تجاری و داده‌های کشتی‌رانی، ده‌ها کشتی تجاری با غلات و شکر پس از هفته‌ها تاخیر در خارج از بنادر ایران گیر کرده‌اند، زیرا مشکلات در زمینه پرداخت‌ باعث اختلال در جریان کالاها به کشور می‌شود.

مشکلات ارزی و تحریم‌ها، مانع تخلیه کشتی‌های تجاری در بنادر ایران

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، مواد غذایی از تحریم های غرب علیه ایران معاف است، اما تاثیر تحریم ها بر سیستم مالی ایران، ترتیبات پرداخت پیچیده و نامنظمی را با شرکت های بین المللی ایجاد کرده است.

داده‌های ردیابی کشتی‌ها در «رفینیتیو» نشان می‌دهد که مشکلات پرداخت منجر به ناتوانی کشتی‌ها در تخلیه محموله‌ها شده است، به طوری که حداقل 40 کشتی فله‌بر در خارج از بنادر اصلی ایران «بندر امام خمینی» و «بندرعباس» گیر افتاده‌اند.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران در گزارشی در آبان ماه اعلام کرده بود که حدود 37 کشتی بارگیری شده با 2.2 میلیون تن کالا به دلیل «مشکلات اسنادی و پرداخت ارزهای پرمبادله» در بندر امام خمینی نتوانسته اند تخلیه کنند.

امنیت غذایی برای ایران در اولویت قرار دارد و به دلیل خشکسالی که دو فصل متوالی به تولید مواد غذایی داخلی ضربه زده است، نیاز به واردات افزایش یافته است.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، انتظار می‌رود ایران در فصل زراعی 2022-2023 مقدار 5.5 میلیون تن گندم وارد کند که نسبت به 8 میلیون تن در فصل قبل کمتر است اما همچنان بسیار بالاتر از سطح نرمال قرار دارد.

داده ها نشان می دهد که در پنج فصل گذشته، میانگین واردات فقط 1.1 میلیون تن بوده است.

یکی از منابع تجاری غربی آشنا با این موضوع تخمین زد که محموله‌های گیر کرده در خارج از بنادر ایران بیش از 1 میلیارد دلار ارزش دارند و بارکش های این محموله‌ها نیز با هزینه‌های تاخیر موسوم به دیرانه مواجه هستند.

کارگزاری Paragon Global Markets اعلام کرد که مشخص نیست چه تعداد از کشتی ها ممکن است محموله شکر داشته باشند. بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی شکر، انتظار می‌رود واردات شکر ایران در فصل 2022/23 (اکتبر تا سپتامبر) در مجموع به 1.1 میلیون تن برسد که اندکی نسبت به 1.3 میلیون تن در فصل قبل کاهش یافته است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما