گازوئیل موجب آشفتگی اقتصاد جهانی می‌شود

اقتصاد 100- ذخایر فیزیکی سوخت گازوئیل حق بیمه زیادی دارد. در عین حال عرضه کم و خطر قیمت بالا، باعث افزایش تورم جهانی می شود.

گازوئیل موجب آشفتگی اقتصاد جهانی می‌شود

به گزارش اقتصاد گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100 به نقل از بلومبرگ، بازار گازوئیل جهان بار دیگر علائمی از هرج و مرج را آشکار می‌کند و با یک دوره جدید فشار تورمی موجب تضعیف اقتصاد جهانی می شود.

این سوخت با نیرو دادن به کامیون‌ها، قطارها و کشتی‌هایی که صنعت را به حرکت در می‌آورند، امتیازات زیادی را در اروپا به دست آورده است. با اعتصابات کارگران فرانسوی بر سر دستمزد در پالایشگاه های نفت، که بیش از سه هفته به طول انجامید، قاره اروپا در تلاش است تا برای توقف واردات از تامین کننده اصلی یعنی روسیه که 3 و نیم ماه دیگر رخ خواهد داد، آماده شود. ایالات متحده که پایین ترین ذخایر فصلی را در داده ها از سال  1982 دارد، وارد زمستان می شود. هرج و مرج آخرین چیزی است که اروپا در کنار قیمت های بالای انرژی به آن نیاز دارد، اما ممکن است اوضاع بدتر هم بشود. مقامات دولت بایدن تولیدکنندگان سوخت را برای کاهش صادرات برون مرزی تحت فشار قرار داده اند و آنها را به دلیل ذخایر کم گازوئیل محکوم کرده اند.

حق بیمه بسیار بالا

در هفته دوم اکتبر، تاجران برای به دست آوردن بار فیزیکی سوخت جاده در اروپا، حق بیمه‌هایی به میزان 160 دلار در هر تن، در مقایسه با 24 دلار ماه قبل، پرداخت می‌کردند که نشانه کمیابی ذخایر است. در نیویورک، بازار فیزیکی آنقدر در مضیقه است که حق بیمه در آنجا نیز افزایش یافت. بازار از آگوست گذشته در الگوی معاملاتی عقبگرد صعودی داشته است. این ساختار به این معنی است که فروشندگان با نگه داشتن منابع، پول خود را از دست می دهند. گازوئیل موتور اقتصاد جهانی است. برای حمل و نقل، گرمایش و فرآیندهای صنعتی استفاده می شود، به این معنی که افزایش قیمت می تواند همه چیز، از قیمت گرمایش خانه گرفته تا هزینه تمام شده کالاها را بالا ببرد.

هشدار

وضعیت بازار ممکن است زنگ خطر را در برلین، پاریس و حتی مسکو به صدا درآورد. حتی در ماه گذشته، اروپا دو پنجم واردات گازوئیل خود را از روسیه دریافت کرد. روسیه به نوبه خود همچنان حدود 80 درصد از محموله های سوخت خود را به اروپا ارسال می کند. با کمبود نفت‌کش‌های تخصصی یخ شکن که بتوانند در زمستان از بنادر دریای بالتیک روسیه صادرات داشته باشند، این سوال نیز وجود دارد که زنجیره تامین صنعت نفت چگونه به راحتی می‌تواند این منابع را به بازارهای جایگزین برساند.

از زمانی که حمله به اوکراین باعث ایجاد ابهام در مورد جریان گازوئیل شده بود، بازار در وضعیت‌های مختلف هرج و مرج بوده است. اما با نزدیک‌تر شدن ممنوعیت اتحادیه اروپا - مجازات پوتین برای جنگ- اعتصابات در فرانسه آن چیزی نبود که بازار به آن نیاز داشت. اقدامات صنعتی که در اواخر سپتامبر آغاز شد، به حدی وخیم شد که دولت فرانسه اعتصاب کنندگان را ملزم به توزیع سوخت نمود. تقریبا یک سوم پمپ بنزین های کشور در مقطعی از هفته سوم اکتبر با کمبود مواجه بودند. از سرگیری فعالیت ها نمی تواند به زودی برای خریداران رخ دهد.

آندره مارتینسِن، تحلیلگر ارشد نفت DNB Bank ASA گفت: «گازوئیل در حال حاضر بسیار کم است. ما به راحتی در زمستان می توانیم تحت فشار باشیم.»

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما