تاجر مرگ؛ ویکتور بوت کیست؟

اقتصاد100- تی‌شرت یقه‌دار، شلوار خاکی، سبیل‌های کارلوس سانتانا، قیافه‌اش بیشتر به یک پدر در حومه شهر شباهت دارد تا یک تاجر جهانی اسلحه. با این حال، ویکتور بوت لقب «تاجر مرگ» را بیهوده به دست نیاورد. در 8 دسامبر، این دلال اسلحه روسی پس از یک دهه حبس در ایلینویز، در تبادل با بریتنی گرینر، ستاره بسکتبال آمریکایی که در مستعمره‌ای در روسیه زندانی بود، به مسکو بازگشت. تاجر مرگ کیست؟

تاجر مرگ؛ ویکتور بوت کیست؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از اکونومیست، جزئیات دقیق زندگی آقای بوت مبهم است. بر اساس اسناد رسمی، او در سال 1967 در تاجیکستان، در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی، به دنیا آمد. او در «موسسه نظامی زبان های خارجی» آموزش دید. سپس به آفریقا رفت و به مدت دو سال در موزامبیک به عنوان بخشی از نیروی هوایی شوروی و به عنوان مترجم ارتش در آنگولا خدمت کرد. استعداد زبانی آقای بوت (او به انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی و بنا بر گزارش‌ها به فارسی، آلمانی، پرتغالی، اردو، خوسا و زولو هم صحبت می‌کند) و مراوداتش در آفریقا پایه و اساس چرخش او به سوی قاچاق اسلحه بود.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آقای بوت فرصتی را برای فروش انبارهای وسیعی از سلاح های باقی مانده شوروی به دیکتاتورها و جنگ سالاران در سراسر آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی پیدا کرد. بسیاری از این کشورها در طول جنگ سرد از حمایت شوروی بهره برده بودند و یک بازار پرتقاضا برای اسلحه آماده ارائه بود.

آقای بوت از پایگاهی در شارجه امارات متحده عربی، به خودکامگانی مانند موبوتو سسه سکو در کنگو و چارلز تیلور در لیبریا خدمت می کرد. او گاهی اوقات به هردو سوی درگیر کمک می‌کرد. به عنوان مثال، در افغانستان، آقای بوت قبل از ارائه خدمات به احمد شاه مسعود، یک شورشی ضد طالبان، خدمات خود را به طالبان ارائه کرده بود.

آقای بوت برای انجام تجارت خود ناوگانی متشکل از 60 هواپیمای باری را مدیریت می‌کرد. او همیشه فروش اسلحه را انکار می کرد و در عوض ادعا می کرد که در تجارت حمل و نقل بار فعالیت می‌کند. او در سال 2002 گفت «من منحصرا با حمل و نقل هوایی سروکار دارم»، همان سالی که اینترپل حکم بازداشت او را صادر کرد. در واقع، او با رعایت اصل صنعت حمل و نقل مبنی بر «هرگز خالی پرواز نکنید»، کالاهای غیرقانونی را نیز منتقل می‌کرد. در میان چنین محموله‌هایی، گل از آفریقای جنوبی و مرغ منجمد و لوازم بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده از سونامی اقیانوس هند در سال 2004 نیز موجود بود.

پس از اینکه او توجه مقامات غربی را به خود جلب کرد، در مسکو زمین‌گیر شد و به ندرت به خارج از کشور سفر می‌کرد. اما در سال 2008 او یک تصمیم بد گرفت؛ او به تایلند پرواز کرد، جایی که توسط عوامل آمریکایی که به عنوان اعضای فارک، یک گروه شورشی کلمبیایی ظاهر می شدند، گرفتار شد. او به آمریکا تحویل داده شد و در سال 2012 به اتهام توطئه برای کشتن آمریکایی ها و کمک به یک سازمان تروریستی به 25 سال زندان محکوم شد.

بهره‌کشی‌های آقای بوت حتی قبل از دستگیری او شهره عام شده بود. در سال 2005، نیکلاس کیج نقش یک دلال اسلحه کاریزماتیک را بر اساس شخصیت او در فیلم «ارباب جنگ» بازی کرد. در روسیه، حبس او به عنوان یک خطای قضایی تلقی می‌شد، که نشان‌دهنده نگرانی‌های روسیه در مورد اطلاعاتی بود که احتمال داشت آقای بوت برای مقامات آمریکایی آشکار کند. شایعات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه آگاهی این زندانی سابق از اسرار نظامی، یا ارتباط او با سازمان‌های اطلاعاتی روسیه، کرملین را مشتاق به بازگشت او به کشورش کرده بود.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما