برای اولین بار در ایران صورت گرفت؛

تولید قیر AH70 در نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور

اقتصاد 100- تولید گرید تازه‌ی از قیر، محصولی متناسب با بازار جهانی، در یک شرکت پالایشی در جزیره قشم عملیاتی شد.

 تولید قیر AH70 در نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، قیرAH70 در اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم که از زیر مجموعه شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم است تولید شده و این در حالی است که این محصول هم اینک در هیچکدام از شرکت های تولید کننده قیر امکان تولید ندارد.

این مجموعه  که از شرکت های زیرمجموعه گروه گسترش انرژی پاسارگاد است، در بهمن ماه سال گذشته به دست رئیس جمهور افتتاح شد و به عنوان نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور شناخته شده است 

بنا به این گزارش قیر در گریدهای مختلف و محصولات هیدروکربنی از مهمترین تولیدات پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم است. 

بر اساس نتایج تحقیقات واحد آزمایشگاهی پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم، افسانه ملک ‌شاهی، رئیس آزمایشگاه پالایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم موفق به تولید گرید تازه‌ای از قیر با عنوان AH70 شده  که الزامات استاندارد قیر مورد نیاز کشورهایی مانند چین را داراست و از پر مصرف ترین گریدهای مصرفی قیر در آن کشور است. 

این گزارش حاکیست ملک شاهی  در خصوص این استانداردها  گفت: همانطور که می دانید بازارهای هدف با توجه به استانداردهای مختلف موجود بین المللی و منطقه ای تعریف می شوند که مهمترین استانداردهای محصول قیر شامل :

1-استانداردASTM D946 (PEN Grade) گریدبندی جهانی و بین المللی بر اساس درجه نفوذ است  که بیشتر کشورها بر این اساس قیر تولیدی خود را به بازار ارائه می دهند و استاندارد اصلی ایران هم بر اساس این نوع گرید بندی  است که در سال 98 با تغییرات اساسی استانداردهای ویسکوزیته گرید و عملکردی و ... هم به استاندارد ایران اضافه گردید.

وی افزود: خوشبختانه در سال 1400 با تلاش مستمر تمام واحدهای شرکت پروانه استاندارد قیر40/50, 70/60, 10/85 از سازمان ملی استاندارد اخذ گردید.

2- از آنجا که یکی از متقاضیان خوب قیر ایران کشور هند است از سال 1390 قیر ویسکوزیته گرید IS 73 , VG Grade، یا بر اساس استاندارد جهانی همان AC هم وارد معاملات بازار قیر ایران گردید، که مطابق نتایج حاصل شده قیر 70/60 پالایشگاه در اسپک VG30 و VG40 قرار دارد. لذا درخواست صدور پروانه جهت دریافت دو گرید VG40 وVG30 یا همان AC30 , AC شرکت پارس بهین به سازمان ملی استاندارد در حال انجام است.

3-استاندارد AASHTO M 320 ( PG Grade ) مربوط به قیرهای عملکردی حدودا در 5 سال اخیر از طرف وزارت راه و ترابری اجباری شده و بیشترین خرید به صورت داخلی و از طرف همین وزارت خانه انجام شده است. در یک برهه زمانی تنها کشور قطر جهت اماده سازی برای جام جهانی فوتبال قطر 2022 چند پارت از ایران خریداری نموده است. 

وی ادامه داد:لازم به ذکر است با توجه به نوع خوراک پالایشگاه امکان تولید اکثر قیرهای PG وحود دارد ولی با توجه به الزامات سازمان ملی استاندارد و مرکز تحقیقات وزارت راه،تامین تجهیزات ازمایشگاهی تست قیر عملکردی از نیازهای اصلی است.

4-استاندارد AS 2008 (Australia Standard ) مربوط به قیرهای استاندارد منطقه ای استرلیا است که با توجه به نتایج اولیه ، تولید این قیرها هم درپالایشگاه امکان پذیر است وطبعا در این زمینه همچنان احتیاج به تحقیقات بیشتری هست که باید انجام شود.

5-(China Standard) GB /T11147 استاندارد قیرکشور چین مربوط به استاندارد منطقه ای چین است که با توجه به تحقیقات زیاد به روی انواع خوراک وکیوم باتوم(VB) تمام پالایشگاهای کشور امکان تولید آن به صورت خالص و صنعتی در ایران تا کنون وجود نداشته است .

ملک شاهی در پاسخ به این پرسش که  گرید AH70 چطور محصولی است و چه کشورهای مخاطب و مصرف کننده این گرید از قیر هستند اظهار کرد: China Standard) GB /T11147 ) استاندارد قیر کشور چین مربوط به استاندارد منطقه ای چین است  که تست داکتیلیتی در دماهای 10 و 15 درجه سلسیوس که پایینتر از دمای استاندارد 25 درجه دارد که آن را بسیار سختگیرانه الزامی کرده است . قیر AH70 با در جه نفوذ 60/80 از مهمترین گریدهای چین است که درخواست بیشتری از کشور چین دارد. 

این متخصص صنعت پالایش کشور ادامه داد:همچنین دو گرید قیر روتین کشور چین AH50(40/60) و AH90(80/100)  مورد آزمایش قرار گرفته و با توجه به نتایج آزمایشات اولیه انجام شده، امکان تولید آنها هم در پالایشگاه وجود دارد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولید این محصول قیری با این گرید برای اولین بار در ایران صورت میپذیرد نیز بیان کرد: بله، بیش از پنج سال است که درخواست و سفارش تولید این محصول از طرف شرکتهای چینی، به تولیدکنندگان قیر ایران اعلام می‌شود و تا کنون هیچ شرکتی نتوانسته این نوع قیر را به صورت صنعتی و خالص تامین کند. لذا با توجه به این فرصت عالی در اولین سال فعالیت شرکت پارس بهین پالایش نفت قشم سعی کردیم که با تحقیقات دقیق و انجام تستهای تخصصی به روی انواع خوراکهای ورودی به پالایشگاه و تولیدات مختلف، این نیاز بازار جهانی را بر آورده کنیم و اولین واحد پالایشی در ایران باشیم که ضمن بهره برداری از خوراک نفت سنگین، تولیدات قیر تازه متناسب با نیاز جهانی و در راستای ارزآوری برای کشور و خودکفایی در تولیدات متنوع قیری را پیگیری کنیم.

ملک شاهی در مورد دیگر مزایای این فرآورده نیز گفت: این نوع قیر به دلیل اینکه تولیدش بشدت به نوع خوراک و متغیرهای تولید و دقت زیاد در شرایط تولید وابسته است  و باید در درجه نفوذ خاص به عنوان مثال 65،64،75 و76، تولید شود، و هم چنین با توجه به کیفیت بالای آن بسیار مرغوب وخاص است و باعث صرف جدی در هزینه، انرژی و زمان می‌گردد

ملک شاهی تصریح کرد:. از بزرگترین مزایای این مجموعه پالایشی برای تولید این محصول نوع فرایند است  که به روش استحصال مستقیم بوده  وباید اذعان داشت که  در این نوع فرایند کمتر روغن و مالتینها از بین می روند و همچنین نوع خوراک دریافتی به پالایشگاه که از نوع نفت فوق سنگین بوده که این خود باعث کیفیت بالای قیر تولیدی شده است.

وی اضافه کرد: در عین حال ساختار مولکولی و نوع پراکندگی و درصد هر کدام از اجزای قیر از جمله مالتینها و روغنها و اسفالتین و ... در این قیر تولیدی بسیار مناسب است.

وی در مورد  فعالیت های آینده در حوزه قیر تولیدی این پالایشگاه و  اینکه آیا بزودی شاهد محصولات تازه هم خواهیم بود یا خیر نیز گفت: تلاش این مجموعه در خصوص انواع  قیرها درگریدهای مختلف ادامه خواهد داشت و ما در واحد آزمایشگاهی در کنار همکاران خود در واحد تولید و عملیات سعی داریم در کنار عنوان اولین پالایشگاه نفت سنگین کشور، به اولین های دیگر نیز دست پیدا کنیم. برای مثال استاندارد AS 200 (Australia Standard ) مربوط به قیرهای استاندارد منطقه ای استرلیا است  که با توجه به نتایج اولیه حاصل شده تولید این قیرها هم درپالایشگاه امکان پذیر است.همچنین فعالیتهای تحقیقاتی در مورد دو نوع قیر عملکردی و استرلیا در دستور کار آزمایشگاه قرار دارد و حرکت به سمت آن آغاز شده است. 

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما