قاچاق ، بهانه توزیع ناعادلانه گازوئیل ! / سهمیه اندک سوخت کفاف کامیون داران را نمی دهد

همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران با اشاره به سهمیه اندک سوخت رد نظر گرفته شده برای کامیونداران تاکید کرد شرکت بخش به بهانه جلوگیری از قاچاق سوخت کافی در اختیار کامیونداران قرار نمی دهند.

قاچاق ، بهانه توزیع ناعادلانه گازوئیل ! / سهمیه اندک سوخت کفاف کامیون داران را نمی دهد

به گزارش اقتصاد100 از رکنا، تنش ارزی در سالهای اخیر در تفاوت قیمت سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین در ایران با کشورهای همسایه انگیزه ای برای قاچاق سوخت به صورت سوخت بری به خارج از مرزها شده است ولی تمهیدات در نظر گرفته شده در مقابله با قاچاق ضمن آنکه نتوانسته این معضل را به طور کامل حل کند، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای کامیونداران و فعالین صنعت حمل و نقل زمینی هم شده است که بخشی از این مشکلات را در گفتگو با رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران می توانید بخوانید:

 

گازوئیل به میزان کافی در اختیار جایگاه ها قرار نمی گیرد

صالحی رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران در گفتگوی اختصاصی با رکنا درخصوص توزیع گازوئیل (نفت گاز) در کشور با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در این حوزه وجود ندارد، گفت: گازوئیل براساس طرح پایش پیمایش به جایگاه ها ارائه می شود. وزارت راه میزان مسافت کامیون های کشور را به وزارت نفت اعلام می کند و براساس آن روزانه حدود 55 میلیون لیتر گازوئیل (نفت گاز) در بخش حمل و نقل مصرف می شود و باعث شده است که جایگاه ها براساس این طرح سهمیه بندی شوند.

وی با بیان اینکه این طرح مشکلاتی را برای کامیونداران زحمتکش و جایگاه داران در گذشته ایجاد کرده است، تاکید کرد: از 10 روز گذشته شرایط سخت تر شده است و منجر به مشکلات مضاعفی برای کامیونداران و جایگاه داران شده است. لذا طرح پایش پیمایش که گازوئیل ( نفت گاز) را به میزان کافی در اختیار جایگاه ها قرار نمی دهند، موجب مشکلاتی خصوصا جایگاه های بین راهی و مجتمع های خدماتی و رفاهی شده است.

گازوئیل عادلانه تقسیم نمی شود

رئیس هیئت مدیره کانون سراسری جایگاه داران سوخت ایران گفت: به تعبیر ژان ژاک روسو، فیلسوف عصر روشنگری، در صورتی قانون به عدالت و دادگری منجر می شود که عامیت و مطلقیت داشته باشد، اگر نه به فساد منجر خواهد شد. در بسیاری از جایگاه ها گازوئیل (نفت گاز) عادلانه تقسیم نمی شود. نکته دیگر این است که جایگاه ها بسیاری از ساعات روز بدون سوخت می مانند و موظف هستند نسبت به سهمیه تعیین شده، گازوئیل بفروشند نه بیشتر از آن.

مساله دیگر که مورد اعتراض بوده و اخیرا تعدیل یافته، این است که به بهانه قاچاق، به مناطق مرزی اعلام شده که کامیونداران بیش از 150 تا 200 لیتر نمی توانند سوخت گیری کنند. این در حالی است که برای مثال کامیونداران وقتی از استان کرمانشاه خارج می شوند، می توانند گازوئیل بیشتری را در استان همدان سوخت گیری کنند. این باعث می شود که راننده ها مسافت بیشتری را برای سوختگیری طی کنند.

صالحی تاکید کرد: در حال حاضر گازوئیل دو نرخی است. نرخ لیتری 300 تومان بر اساس طرح پایش پیمایش در کارت سوخت رانندگان است و نرخ دوم که لیتری 600 تومان است، بسیار به ندرت در اختیار رانندگان قرار می گیرد. در هر شهرستانی حداکثر یک کارت آزاد وجود دارد که آن هم برای موارد خاص و ضروری مانند برخی نفتکش ها، کامیون برخی ارگان ها و ادارات و ماشین های باربری که مواد خوراکی و غذایی فاسد شدنی که در شرایط حاد قرار دارند، تعلق می گیرد.

 

منبع : رکنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما