چرا وعده‌های سازمان هواشناسی درباره پاییز پر‌بارش محقق نشد؟

با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر پاییز پر بارش، اما در ۲ ماه نخست این فصل آمار‌ها حاکی از کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته است.

چرا وعده‌های سازمان هواشناسی درباره پاییز پر‌بارش محقق نشد؟

به گزارش اقتصاد100، از اواخر تابستان امسال همواره اعلام می‌شد که پاییز پربارشی در راه خواهد بود و بسیاری از مردم چشم انتظار بارش‌های پربار در کشور بودند، اما تا چند روز پیش بر خلاف پیش بینی‌هایی که شده بود، در بسیاری از شهر‌ها بارش‌های فراتر از نرمال نداشتیم که بسیاری از مردم این سوال در ذهنشان ایجاد شده بود که وعده‌های پاییز پر بارش به کجا رسید؟

 این در حالی است که در همان اواخر فصل تابستان رئیس سازمان هواشناسی سحر تاجبخش اعلام کرده بود که با توجه به تقویت پدیده النینو در غرب آسیا، بارندگی‌های پاییز امسال زودتر از سال‌های گذشته شروع می‌شود.

به گفته وی، الگو‌های هواشناسی حاکی از آن است که پاییز نرمالی را از لحاظ بارش‌ها خواهیم داشت  و در  بخش‌های غربی کشور این بارش‌ها فرانرمال است.

 رئیس سازمان هواشناسی گفت: این وضعیت تا اوایل زمستان ادامه دارد و شرایط حاکی از آن است که همچنان دامنه‌های زاگرس وضعیت مساعدتری خواهند داشت.

تاجبخش بیان کرد: در کل کشور بارش‌ها خوب خواهد بود و  پاییز پربارش در راه است.

سامانه بارشی در آبان ماه به کشور نفوذ نکرد

 صادق ضیائیان مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  در مهر ماه ۱۲.۳ درصد شاهد بارش بیش از نرمال بوده ایم و به دلیل استقرار سامانه بارشی در شمال آفریقا، سامانه بارشی در آبان ماه به کشور نفوذ نکرد.

ضیائیان بیان کرد:  خوشبختانه  در ۲۴ ساعت  گذشته سامانه پر بارشی در کشور داشتیم، اما از ابتدای مهر ماه  تا ۲۷ آبان ۳۳ درصد کاهش بارش داشته ایم و ممکن است در پایان هفته شاهد افزایش میزان بارش‌ها به صورت میانگین باشیم.  

 مدیرکل پیش بینی  سازمان هواشناسی ادامه داد: در استان‌های مختلف از جمله نیمه  جنوبی ، جنوب شرق و شمال شرق کشور بارش‌ها بیش از نرمال خواهد بود و به احتمال زیاد پیش بینی فصلی با خطا همراه باشد و برای پایان آذر ماه چند درصدی کمتر از نرمال بارش داشته باشیم.

او گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در پایان آذر ماه  شاهد کاهش میزان حجم بارش‌ها در کشور خواهیم بود.

 بارش‌ها تا پایان هفته در برخی مناطق کشور ادامه دارد

در همین رابطه فریبا گودرزی کارشناس هواشناسی در خصوص وضعیت بارش‌ها تا پایان هفته به باشگاه خبرنگاران  جوان گفت: بارش‌ها تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، اما در شهر تهران این بارش‌ها تا روز چهارشنبه بود و بعد از آن به مرور شاهد کاهش تدریجی بارش‌ها خواهیم بود.

وی افزود: سامانه بارشی در مناطق شمال غرب، غرب، شمال شرق، سواحل شمالی، برخی مناطق جنوب غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، هرمزگان، نیمه‌جنوبی استان‌های فارس، بوشهر، شمال خراسان جنوبی، ارتفاعات کرمان و سیستان و بلوچستان باعث بارش باران، وزش باد شدید، بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف خواهد شد.

گودرزی بیان کرد: فعالیت سامانه بارشی در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی بوده و سپس از کشور خارج می‌شود. شدت فعالیت سامانه بارشی برای شرق مازندران، گلستان و خراسان شمالی است و در اکثر مناطق کشور وزش باد شدید روی می‌دهد.

کارشناس هواشناسی اظهار کرد:  از اواخر وقت روز پنجشنبه و جمعه با عبور موجی از نیمه جنوبی کشور در برخی مناطق ایلام، خوزستان، لرستان، بوشهر، ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی و روز جمعه و شنبه هفته آینده در کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بارش پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. طی ۳ روز آینده دریای خزر و خلیج‌فارس، جمعه و شنبه تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

بارش‌های پاییزی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی روز گذشته اعلام کرد که بارش‌های پاییزی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و بخش‌های مختلف از جمله جهاد کشاورزی و معاونت امور باغبانی باید برای جبران کسری بارش‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

براساس این گزارش یکی از عواملی که باعث شد امسال پاییز پر بارشی نداشته ایم، شرایط تغیر اقلیم در کشور بوده است به طوری که در بسیاری از فصل‌ها از جمله تابستان شاهد بارش‌ها به صورت سیل آسا در مدت زمان کوتاه هستیم، اما در فصل پاییز و زمستان میزان بارش‌ها کاهش چشم گیری می‌یابد.

روند بارندگی‌های ۵۰ سال اخیر کشور بیانگر وضعیت نامطلوب نزولات جوی است. به طور مثال سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با ثبت ۱۵۷.۷ میلی‌متر بارندگی یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر را به خود اختصاص داد. با وجود آن‌که این میزان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تا اندازه‌ای بهبود یافت و به میزان ۲۰۳.۹ میلیمتر رسید، اما از آن‌جا که این میزان بارندگی‌ها در فصل مناسب یعنی پاییز، زمستان و بهار رخ نداد، از این‌رو کار به جایی رسید که بنابر گزارش‌های وزارت نیرو سد‌های پایتخت بیش از ۷۶ درصد کسری آب داشتند.

حال باتوجه به کاهش میزان بارش‌ها در کشور به ویژه در فصل پاییز امیدوار هستیم که میزان صرفه جویی مردم در مصرف آب افزایش یابد تا شاهد کمبود آب در فصل تابستان سال آینده نباشیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا امروز در معاملات بازار جهانی افت را در پیش گرفته است.

اخبار سلامت

سینما در سینما