رکود در بازار برنج |۵۰ درصد برنج سال گذشته فروش نرفته

رییس اتحادیه برنج‌ فروشان بابل خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد بیش از 50 درصد از برنج تولیدی سال گذشته موجود است اما در سال‌های گذشته در نیمه دوم سال، دوسوم برنج بفروش می‌رسید.

رکود در بازار برنج |۵۰ درصد برنج سال گذشته فروش نرفته
به گزارش اقتصاد100، حسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه رکود در بازار برنج ایرانی از بهمن سال گذشته آغاز شد، گفت: در سال جدید تغییری در رویه بازار ایجاد نشد چراکه قیمت‌ها بیش از توان خرید مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کرد.

وی از رو آوردن ذائقه مردم به خرید برنج خارجی خبر داد و افزود: قیمت برنج خارجی بعد از افزایش تقاضا تصاعدی شد، بطوریکه قیمت برنج پاکستانی از کیلویی 30 هزار تومان به کیلویی 60 هزار تومان رسید. عرضه‌کنندگان برنج خارجی بازار را به‌گونه‌ای مدیریت کردند که برنج به میزان کافی در بازار وارد نشود تا بتوانند قیمت را افزایش بدهند؛ این در حالیست که قیمت انواع برنج ایرانی تغییر و تحولی نداشت.

به گفته رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل؛ فاصله قیمت برنج داخلی در مراکز تولید و فروشگاه‌های عرضه زیاد است و برنج درجه یک که باید کیلویی 90 هزار تومان بفروش برسد در واحدهای عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی 130 هزار تومان فروخته می‌شود؛ متاسفانه مسئولان برای پر کردن این خلاء اقدامی انجام نمی‌دهند.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل با اشاره به نرخ انواع برنج ایرانی، گفت: قیمت برنج‌های کیفی یعنی هاشمی و طارم کیلویی 90 هزار تومان، فجر کیلویی 70 هزار تومان، شیرودی کیلویی 48 هزار تومان، ندا کیلویی 45 هزار تومان به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا فروشگاه‌های بزرگ برای خرید برنج اقدام کردند؟ گفت: فروشگاه‌ها خرید را به‌صورت قطره چکانی آغاز، اما دپو ندارند و حداقل برای مصرف یک ماه خرید انجام دادند تا اینگونه تنظیم بازار را برهم نزنند. به نظر می‌رسد بیش از 50 درصد از برنج تولیدی سال گذشته موجود است اما در سال‌های گذشته در نیمه دوم سال، دوسوم برنج بفروش می‌رسید. در ابتدا کشاورزان تمایلی برای فروش نداشتند اما امروز مشتری وجود ندارد و برنج دست کشاورزان مانده است. دولت و تعاونی روستایی نیز نتوانست در حجم زیاد خرید انجام بدهند چراکه نیاز به سرمایه قابل توجه داشت.

تقی‌زاده با بیان اینکه ماه رمضان نیز بازار را تکان نداد، تصریح کرد: زمانی‌که قیمت بالا باشد کمتر خریداری ریسک خرید را می‌کند چراکه تحمل ضرر را ندارند از این‌رو کمتر شخصی برای دپو اقدام به خرید کرد.

این فعال اقتصادی با اشاره به آغاز کار کشاورزان برای کشت برنج، گفت: بسیاری از کشاورزان در منطقه مازندران از اسفند زمین‌ها را برای کشت برنج آماده و بذرپاشی هم کردند تا بتوانند به کشت دوم هم خود را برسانند. افزایش قیمت برنج داخلی از اردیبهشت سال گذشته اوج گرفت و به کیلویی 130 هزار تومان رسید؛ در این بازه زمانی 10 درصد برنج در دست کشاورزان بود و واسطه‌ها قیمت‌ها را تصاعدی و بازار را برهم زدند و برنج کیلویی 70 هزار تومان برای کشاورزان نرخ معقولی است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز