همزمان با گرانی نجومی گوشت؛ برگزاری همایش تجلیل از شبانان و گله‌دارن

همایش تکریم شبانان و گله‌داران قم با حضور معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از جامعه عشایری استان روز شنبه در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایرنا، فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) استان قم دراین همایش، گفت: عشایر و گله‌داران در تأمین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی در سطح کشور و استان قم ایفا می‌کنند.

سردار محمدرضا موحد افزود: دراستان قم بیش از ۳۵۲ خانواده عشایر با جمعیت بالغ‌بر یکهزار و ۵۰۰ نفر با برخورداری از ۶۰ هزار رأس دام سبک و هزار و ۷۰۰ نفر شتر وجود دارد، سرانه دام عشایر قم ۱۸۶ رأس می‌باشد.

وی نقش مؤثر عشایر در عرصه اقتصادی و تولیدی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: عشایر و گله‌داران در تأمین امنیت غذایی پایدار نقش مهمی در سطح کشور و استان قم ایفا می‌کنند.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش بررسی مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری و گله‌داران استان قم با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها است.

فرمانده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) استان قم در پایان عنوان کرد: جامعه عشایری استان قم در طول دوران دفاع مقدس ۱۰ شهید گران‌قدر را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

تامین نهاده‌ها و دشواری دریافت تسهیلات مهم‌ترین دغدغه جامعه عشایری است

مدیر واحد امنیت پایدار غذایی قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران نیز در ادامه گفت: تامین نهاده‌ها، فروش دام مازاد، دسترسی به خدمات دام‌پزشکی و تسهیل در دریافت تسهیلات بانکی جزو مهم‌ترین مشکلات جاری جامعه عشایری است.

آرش علاءالدینی ، با اشاره به برخی چالش‌های اخیر در تامین اقلام مصرفی و کالاهای اساسی، بیان داشت: بعد از ایجاد این چالش‌ها، توجه به تامین امنیت پایدار غذایی و حمایت از تولیدکنندگان بیش از گذشته موردتوجه قرار گرفت.

وی با اشاره به مساله گوشت قرمز در تامین سبد خانوار اضافه کرد: ۱۰۰ هزار تن نیاز سالانه کشور به واردات گوشت قرمز است که برای کاهش این آمار، باید از تولیدکنندگان حمایت شود.

مدیر واحد امنیت پایدار غذایی قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران گفت: عشایر پربازده‌ترین قشر در بین تولیدکنندگان گوشت قرمز هستند، سرانه تولید گوشت قرمز در بین جامعه عشایری ۱۸ کیلوگرم است در حالی این‌که سرانه در بین جمعیت روستایی ۳ کیلوگرم است.

وی ابراز داشت: افزایش بهره‌وری تولید گوشت قرمز بر پایه دام سبک و ارائه خدمات دام‌پزشکی به‌صورت جدی در دستور کار قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه قرارگرفته است؛ طی ۴ ماه اخیر واکسیناسیون دام عشایر ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

علاءالدینی اظهار کرد: تامین نهاده‌ها، فروش دام مازاد، دسترسی به خدمات دام‌پزشکی و تسهیل در دریافت تسهیلات بانکی جزو مهم‌ترین مشکلات جاری جامعه عشایری است.

تامین آب شرب، مسیر دسترسی و راه عبور دام‌ها،مسدودی مسیر عبور ایل و طوایف به خاطر بوته کاری و واگذاری و پیچیدگی دریافت تسهیلات بانکی بخشی از مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری استان قم در این جلسه از زبان نمایندگان شبانان و گله داران یاد شد.

همچنین افزایش هزینه واکسیناسیون دام، از بین رفتن تدریجی نژاد زند و کلکویی گوسفندان قمی، خرید ضرورت تضیمی گوشت،کاهش مراتع و صدور پروانه‌های چرای برای سایر افراد، جاده‌های ناایمن منتهی به محل استقرار طوایف، عدم قبول تضمین و اسناد عشایری در دریافت تسهیلات بانکی، کاهش حقابه ها نیز بخش دیگری از مشکلات مهم جامعه عشایری بود که توسط نمایندگان آنها بیان شد.

تندرو، مدیر شعب بانک سپه استان قم نیز در ادامه این همایش بیان داشت: برای تامین آب پایدار«پروژه قیام» مناطق عشایری استان اعتبارات و تجهیزات موردنیاز به قرارگاه بسیج سازندگی استان تحویل داده‌شده و انتظار می‌رود این طرح تا اواسط تابستان سال آینده به اتمام برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز با اشاره به مبحث واگذاری مراتع و توسعه استان، گفت: توسعه استان و اجرای طرح‌های مختلف یک مساله الزامی است اما در واگذاری مراتع تلاش می‌شود ه نحوی باشد که آسیبی به اقتصاد و مراتع عشایر وارد نشود و در صورت تحمیل خسارت، حق‌وحقوق جامعه عشایری پرداخت گردد.

محمد شعاعی ادامه داد: در مساله تامین حقابه ها نیز اجازه نمی‌دهیم حتی یک قطره از سهم جامعه عشایری به استان‌های دیگر روانه شود.

حسن توحیدی مهر مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در بخشی از این همایش، خاطرنشان کرد: با توجه به وضع تورم در حوزه دام و نهاده‌ها، گله‌داران و شبانان باید نسبت به مسائل بهداشتی و واکسیناسیون آن‌ها جدیت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته بیش از دو میلیون دُز واکسن به دام‌های سبک و سنگین استان تزریق‌شده است.

در پایان این همایش از تعدادی از گله داران، شبانان و جامعه عشایری استان با اهدای لوحی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما