قیمت ارز نصف شده؛پس چرا قیمت خودرو داخلی را دوبرابر کردید؟/ با این قوانین انقلابی چرا کالاهایی که در انحصار دولت است گران شده؟

روز 28 آذر 1355(47سال قبل) یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی در جلسه علنی مجلس شورای ملی نطقی ایراد کرد که بخشهایی از آن جالب توجه است.

 قیمت ارز نصف شده؛پس چرا قیمت خودرو داخلی را دوبرابر کردید؟/ با این قوانین انقلابی چرا کالاهایی که در انحصار دولت است گران شده؟

به گزارش اقتصاد100 دکتر علی فیروز‌آبادى نماینده شهرری در مجلس در سخنان خود می گوید:

 * متأسفانه چندی است که مشاهده می‌شود، قیمت‌ها سیر صعودى دارند و کنترل هم در سطح ضعیفى انجام می‌شود...اخیراً در جراید مطلبى به چشم می‌خورد که حاکى از آزاد شدن نرخ بعضى از مواد مصرفى و یا خدمات همگانى می‌باشند. بنده که از این کار سر در نمی‌آورم، نمی‌دانم به چه علت این کار را انجام می‌دهند و هدفشان چیست؟چرا مرکز بررسى قیمت‌ها پى در پى نرخ‌هاى تعیین شده قبلى را با اعلام «آزادى نرخ» لغو می‌کند و چه نتیجه از این راه عاید می‌شود.

*هیچ گونه ضوابطى در این آزاد گذاشتن از لحاظ حداکثر آنچه که مصرف کننده باید بپردازد وجود ندارد. پس فلسفه رسیدگى به فاکتور قیمت و خدمات به طور ریشه چه بوده و مبارزه با گرانفروشى چگونه باید انجام شود و اجحاف به مصرف کننده را چه دستگاهى باید بررسى کند؟

*جاى تعجب است که با این قوانین انقلابى چرا بعضى از کالاهایی که حتى در انحصار خود دولت می‌باشد باز بى‌رویه گران و گران‌تر می‌شوند.

*اگر به خاطر داشته باشید قیمت گاز چندى پیش در حدود 15% براى مصرف کننده افزایش یافت. استفاده از گاز براى زندگى بهتر و آسایش بیشتر ضرورى بود و مصرف کنندگان هم قیمت آن را در بودجه خود تطبیق داده بودند که دفعتاً شوراى عالى قیمت‌ها اضافه بهاى آن را تصویب کرد و همه را دچار تعجب نمود. خوب بود فکر می‌کردند که این گاز مثل سال‌هاى قبل در حال سوختن و به هدر رفتن است و به همان قیمتى که مردم با آن خو گرفته بودند باز در اختیارشان گذاشته می‌شد. حال خدا کند این اضافه بها عاید خزانه دولت شود نه این که براى شرکت‌هاى واسطه در نظر گرفته شده باشد.

*مطلب دیگرى که می‌خواهم به عرض برسانم راجع به نرخ آب می‌باشد. چندى پیش نرخ آب به علت کمبود، بیش از حد تصور افزایش یافت و مردم باید اجباراً آن را بپردازند و چاره‌اى هم ندارند  ولى بدبختانه همین آبى که در شمال و مرکز تهران کم است در جنوب و بعضى روستاهاى رى خسارات زیادى به بار آورده، سطح آب‌هاى تحت‌الارضى در این نقاط به اندازه‌اى بالا آمده است که باعث خرابى بعضى از ابنیه گشته و کشت و زرع را مشکل ساخته، چرا از این منابع عظیم آب‌هاى زیرزمینى استفاده نمی‌شود . می‌شود این آب‌ها را تصفیه کرد و به مصرف رساند و یا این که در امر کشاورزى از آن استفاده نمود و از آب رودخانه‌ها و قنواتى که به آن روستاها جریان دارند براى مصرف شهر کمک گرفت تا کسرى آب جبران شود و احتیاجى به گران کردن آن نداشته باشیم .

*چندین سال پیش که اتومبیل‌هاى ساخت داخل به بازار آمدند با قیمتى کمتر از 200 هزار ریال عرضه شدند در صورتی که قیمت پوند در آن روزها بیش از 200 ریال بود درست است که قیمت بعضى از قطعات در اروپا گران شده ولى در عوض قیمت پوند تا حد 117 ریال تنزل کرده و با یک حساب ساده باید قیمت این اتومبیل‌ها را که امروز دو برابر شده‌اند ارزانتر می‌کردند .

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما