نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان:

99 درصد بازار صادراتی میگو در اختیار ایران نیست

اقتصاد100-نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: ا توجه به اینکه سالانه حدود ۴ و نیم میلیون تن میگو در سراسر جهان تولید می‌شود، سهم ایران در بازار صادراتی کمتر از یک درصد خواهد بود، درصورتی که ما بسترهای لازم را برای افزایش این میزان داریم.

99 درصد بازار صادراتی میگو در اختیار ایران نیست

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، اسمعیل مومنی، نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، با اشاره به پیامدهای منفی اخذ عوارض نیم‌درصدی به صادرات آبزیان کشور گفت: «انگیزه اصلی اخذ این عوارض شامل محصولات کشاورزی بود که به نوعی مصرف آب شیرین دارند، اما متاسفانه این عوارض به صادرات آبزیان نیز تعلق گرفته است. درصورتی که آب مصرفی در پرورش آبزیان از جمله میگو عموما آب شور دریاست و هیچ آب شیرینی برای آن مصرف نمی‌شود، ‌درحالی که ماهی صید شده در دریا نیز  از این قاعده مستثنی نیست،‌ به همین منظور پیگیری‌های لازم برای این امر صورت گرفته که تا امروز منجر به نتیجه‌ای نشده است.»

تولیدکننده میگو آبزی گوهر ناب مطاف با بیان اینکه مصوبه یادشده موجب افزایش هزینه تمام شده تولیدکنندگان و افزایش قیمت نهایی محصول شده است، گفت: درحالی که درصورت حذف این عوارض قیمت تمام شده محصول و در نتیجه قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسد کاهش خواهد یافت.

وی که سه سال پیاپی به عنوان پرورش‌دهنده برتر میگو در کشور انتخاب شده بود، درخصوص سهم ایران در بازار جهانی گفت: با توجه به اینکه سالانه حدود ۴ و نیم میلیون تن میگو در سراسر جهان تولید می‌شود، سهم ایران در بازار صادراتی کمتر از یک درصد خواهد بود، درصورتی که ما بسترهای لازم را برای افزایش این میزان داریم.

مومنی آزادسازی قیمت نهاده‌ها را از دیگر چالش‌های این حوزه نام برد و گفت: این مسئله نیز موجب افزایش قیمت نهاده‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت تمام شده محصولات شده است. درصورتی که در بازار جهانی سقف قیمت مشخصی وجود دارد،‌ و در این بازار نه‌تنها افزایش قیمتی وجود نداشت، بلکه با کاهش قیمت نیز مواجه بودیم،‌ بنابراین سوددهی لازم در صادرات نیز وجود ندارد و گاهی با متضرر شدن صادرکنندگان همراه شد.

نایب رئیس دوم اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به لزوم تعدیل تحریم‌های داخلی؛ برگشت ارز،‌ قیمت بالای حمل و نقل و اخذ عوارض نیم‌درصدی به صادرات آبزیان را از جمله موانع اصلی صادرات آبزیان کشور نام برد.

وی درخصوص وضعیت امروز بازار داخلی نیز گفت: به دلیل افزایش قیمت میگو و عدم وجود فرهنگسازی لازم، سرانه مصرفی این آبزی ارزشمند در سبد مصرف مردم کشورمان ناچیز است.

انتهای پیام/

منبع : ایلنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما