در گفتگو با اقتصاد 100 مطرح شد

کاهش سرمایه تولید تا پایان سال قطعی است/ تورم صنعت بیشتر می شود؟

اقتصاد100-در حالی شامخ (شاخص مدیران خرید) آبان ماه وضعیت نگران‌کننده بخش تولید را حکایت می کند که کارشناسان نوسانات نرخ ارز به علاوه سایر مشکلات اقتصادی را آفت‌های جدی بخش تولید می دانند و معتقدند تشدید کاهش موجودی مواد اولیه منجر به افت بیشتر فروش داخلی و خارجی در کنار تورم شده است.

کاهش سرمایه تولید تا پایان سال قطعی است/ تورم صنعت بیشتر می شود؟

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد100؛ انتقاد فعالان اقتصادی از وضعیت به وجود آمده در بخش تولید در آبان ماه بیشتر از فرودین سال جاری شده و این نشانگر وخامت اوضاع  صنایع کشورو در نهایت تولید محصولات مورد نیاز داخل کشوراست.

مسعود دانشمند عضو نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با اقتصاد 100 وضعیت تورم در تولید را بسیار نگران کننده اعلام کرد وگفت:  بخش صنعت از کمبود شدید نقدینگی و نوسانات نرخ ارز رنج می‌برد و همین وضعیت باعث کاهش موجودی مواد اولیه برای تولید شده است.

دانشمند گفت: به دلیل تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشورهای جهان به ویژه منطقه، شرکت‌ها از صادرات به عنوان اهرم توسعه و ارزآوری محروم هستند و در چرخه ناکارآمد اقتصادی گرفتار شده‌اند.

دبیرکل سابق خانه اقتصاد ایران گفت: تشدید تورم در صنعت علاوه بر کاهش درآمد صاحبان تولید، قدرت خرید مردم را نشانه گرفته است.

وی تصریح داشت: صنعتگران به دلیل کمبود مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، تولید گرانی را به بازار عرضه می کنند و همین موضوع قدرت خرید مردم را در برابر گرانی ها بسیار کاهش داده است.   

دانشمند می گوید: امروز تیراژ تولیدات بسیار کم شده و این آسیب بزرگی به اقتصاد ایران وارد کرده است و احتمال گسترش چنین وضعیتی تا پایان سال بیشتر است.

وی گفت: همچنین تاثیرات تورم بر صنایع این است که تیراژ تولیدشان پایین می‌آید و از طرف دیگر قیمت تمام‌شده‌  بالا می‌رود و نمی‌توانند آنطور که باید تولید یا حتی صادرات داشته باشند.

دبیرکل سابق خانه اقتصاد ایران گفت: دولت نتوانست دستمزدها را به تناسب تورم بالا ببرد، از این رو کنترل  بر میزان تورم وجود ندارد. این در حالی است که قدرت خرید همچنان پایین است و این می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا و فروش شرکت‌ها داشته باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: مدت هاست که در بحث تولید ‌هم تولیدکنندگان با مشکلات فراوانی از جمله بحث سرمایه در گردش روبه‌رو هستند و بانک‌ها مثل گذشته در اعطای وام به تولیدکنندگان دستشان باز نیست؛ این وضعیت از ابتدای سال تشدید شده و کاهش بیشتر سرمایه تا پایان سال قطعی است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما