همه دنیا سن بازنشستگی را افزایش داده؛ این هم سندش!

سازمان‌ جهانی توسعه و همکاری‌های اقتصادی با استناد به روند افزایش سنوات مورد انتظار برای دوره بازنشستگی، پیش‌بینی کرده است که سن بازنشستگی در کشورهای عضو همچنان روندی صعودی دارد و بدین ترتیب تا سال 2060 میلادی، میانگین سن بازنشستگی 2 سال دیگر بیشتر خواهد شد.

همه دنیا سن بازنشستگی را افزایش داده؛ این هم سندش!

به گزارش اقتصاد100 به نقل از فارس، بسیاری از افرادی که زودتر بازنشسته می‌شوند با بحران‌های اجتماعی، دوری از فضای دوستانه و مهمتر از همه احساس کم‌اهمیت‌بودن مواجه می‌شوند، به هر حال عده‌ای از این بازنشسته‌ها‌ در پست‌های مهم یا محیط‌های کاری پرانرژی کار می‌کردند و بسیاری از مشکلات مردم و جامعه را رفع می‌کردند و از این محل احساس شور و شعف داشتند، یا تکاپوی روزانه در رفت و آمدها و محیط کار، به نوعی خود فعالیت ورزشی بود که به سلامتی فرد کمک می‌کرد اما زمانی که فرد بازنشسته می‌شود تقریبا همه این موهبت‌ها متوقف می‌شود.

یک کارمند بازنشسته 65 ساله‌، فعال در تولید محصولات ورزشی، می‌گوید: وقتی سرکار می‌رفتم صبح زود قبل از شروع کار، حداقل یک ساعت در باشگاه‌ ورزش می‌کردم خیلی سرحال و سالم بودم، اما بعد از بازنشستگی این ورزش‌ها و پویایی‌ها متوقف شد و«‌بیماری‌های مختلف به سراغم آمد‌».

یک کارگر بازنشسته کارخانه تولید اسباب بازی می‌گوید: «قبلا احساس مفید بودن می‌کردم اما اکنون فکر می‌کنم وقتم به بطالت می‌گذرد»‌، بازنشستگانی که ‌غیر از سبک کارمندی، کاری دارند یا در گروه‌های ورزشی هستند، روحیه بهتری دارند.

افزایش سن بازنشستگی در دنیا، برنامه‌ای است که به دلیل بالا رفتن امید به زندگی، وضعیت ضعیف صندوق‌های بازنشستگی و مقابله با کاهش جمعیت فعال جامعه‌ اجرا می‌شود و پیش بینی شده که حتی در سال‌های آتی هم بیشتر شود.

* سن بازنشستگی در فرانسه دو سال افزایش یافت

بر اساس اعلام دویچه له، فروردین امسال شورای قانون اساسی فرانسه هسته اصلی طرح مورد مناقشه امانوئل مکرون برای اصلاح قانون بازنشستگی را تائید کرد، بر پایه نظر این نهاد عالی‌، افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال با اصول قانون اساسی مغایرت ندارد.

مطابق طرح دولت فرانسه، سال‌های پرداخت حق بیمه برای ورود به دوران بازنشستگی نیز باید به مرور به ۴۷ سال اشتغال افزایش یابد.

شورای قانون اساسی فرانسه سال ۱۹۵۸ تاسیس شده و وظیفه اصلی آن نظارت و تضمین اجرای اصول قانون اساسی و مقرارت وضع شده مبتنی بر آن است.

* سن بازنشستگی در کشورهای اروپایی چند سال است

طبق گزارش سازمان همکاری توسعه و اقتصادی، سن بازنشستگی پیش از موعد برای مردان، از ۵۹ سال در لیتوانی تا ۶۳.۷ سال در آلمان متغیر است، این سن برای زنان نیز در بازه ۵۸ سال در لیتوانی تا ۶۳.۷ سال در آلمان قرار دارد.

سن رایج بازنشستگی تا ۶۷ سال برای مردانِ نروژی و ایسلندی متغیر است. این سن برای زنان در نروژ و ایسلند که بالاترین میزان گزارش شده است، به ۶۷ سال می‌رسد. 

سن رایج بازنشستگی در اتحادیه اروپا برای مردان ۶۴.۳ سال و برای زنان ۶۳.۵ سال که پایین‌تر از ۶۴.۵ سالِ ثبت شده در فرانسه است. البته این سن در برخی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون آلمان به ۶۵.۷ سال رسیده است.

در واقع، حداقل سن رایج بازنشستگی در سراسر اروپا ۶۲ سال برای مردان و ۶۰ سال برای زنان است.

* پیش‌بینی افزایش سن بازنشستگی در آینده به دلیل افزایش سن امید به زندگی

سازمان‌ توسعه و همکاری‌های اقتصادی با استناد به روند افزایش سنوات مورد انتظار برای دوره بازنشستگی، پیش‌بینی کرده است که سن بازنشستگی در کشورهای عضو همچنان روندی صعودی داشته باشد. 

مطابق ارزیابی این سازمان، مردان شاغل در کشورهای عضو این سازمان در سال ۱۹۷۰ انتظار داشتند که به طور متوسط ۱۲ سال پس از بازنشستگی، فوت کنند ولی امید به زندگی پس از خروج از بازار کار در سال ۲۰۲۰ به ۱۹.۵ سال رسیده است.  بر همین اساس، پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۶۰ به طور متوسط دو سال به سن بازنشستگی در کشورهای عضو سازمان همکاری توسعه و اقتصادی افزایش یابد.

در میان کشورهای عضو، دانمارک با ۷۴ سال بالاترین سن بازنشستگی را برای مردان و زنان خواهد داشت. در اتحادیه اروپا نیز پیش‌بینی می‌شود که متوسط سن بازنشستگی تا سال ۲۰۶۰برای مردان به ۶۶.۱ سال و برای زنان ۶۵.۹ سال برسد.

سازمان‌ توسعه و همکاری‌های اقتصادی از سن بازنشستگی کشورها تا سال 2060 برآورد کرده است.

 

در سال‌های اخیر، سیستم‌های بازنشستگی در سراسر اروپا، با توجه به افزایش سن جمعیت، محدودیت‌های مالی و اصول حاکم بر پایداری صندوق‌ها در حال تغییر به سمت زندگی کاری طولانی‌تر و به تعویق انداختن بازنشستگی هستند.

به همین سبب اتخاذ سیاست‌‌هایی همچون افزایش سن قانونی بازنشستگی، محدود‌سازی راه‌های بازنشستگی پیش از موعد و توجه و تأکید فزاینده‌ بر راه‌های جایگزینی بازنشستگی پیش از موعد حتی برای مشاغل سخت و زیان‌آور به چشم می‌‌خورد.

پایان پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما