از سمند زوبین تا سورن توربوشارژ / پروژه‌‌ای که به اندازه یک برنامه فضایی زمان برد

اقتصاد100-سمند زوبین پروژه‌‌ای که در اوایل دهه هفتاد قرار بود با موتور توربوشارژ تولید شود حدود ۱۹ سال بعد به صورت ناقص اجرا و در قالب خودروهای‌ سورن توربو و دنا پلاس توربو به بازار عرضه شد.

از سمند زوبین تا سورن توربوشارژ / پروژه‌‌ای که به اندازه یک برنامه فضایی زمان برد

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، اوایل دهه هفتاد زمانی که منوچهر غروی مدیر عامل ایران خودرو شد یکی از بهترین پروژه‌های خودرویی کشور  کلید خورد و برنامه هفت ساله‌ای برای رشد و توسعه  صنعت خودرو اجرایی شد.

ایران خودرو در راستای این برنامه‌ بلند مدت با جذب کارشناسان و مهندسان نخبه کشور شروع به تحقیقات کرد و پروژه‌های مهمی مانند تولید خودرو ملی با پلتفرم و موتور ایرانی و ساخت خودروهای جدیدی مانند سمند، پردیس و زوبین که آن زمان قرار بود با موتور توربوشارژ تولید شود، را در دستور کار قرار داد.

Screenshot 2022-11-20 114656

اما تغییر و تحولات در ساختار مدیریتی ایران خودرو باعث شد این پروژها رها شود و در ادامه بسیاری از مهندسان این پروژه‌ها، ایران خودرو را ترک کردند.

این پروژه‌ها حدود ۱۹ سال بعد به صورت ناقص اجرا و در قالب خودرو‌ سورن توربو و دنا پلاس توربو به بازار عرضه شدند.

k2_items_src_8f69d1449f92c84a24d6440cca2b9383-1920x930

مشخصات سمند سورن

سمند سورن ELX توربو یکی از سدان‌های پرحاشیه شرکت ایران خودرو است که در سال‌های گذشته با پیشرانه توربوشارژ خود توانست، نظر برخی از خریداران را به سوی خود بکشاند. در ادامه این گزارش قصد داریم به سراغ این خودرو ملی رفته و معایب آن را به اطلاع شما مخاطبین گرامی برسانیم.

سمند سورن توربو حاصل پروژه‌ای نیمه کاره از شرکت ایران خودروست؛ در طی این پروژه سعی شد تا یکی از اصلی‌ترین نکات منفی خانواده سمند یعنی شتاب پایین آن حل شود. این پروژه بخشی از ابرپروژه تولید خودرو ملی در ایران بود که از اواسط دهه هفتاد آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است. متاسفانه تا به امروز نیز محصولی که از همه جهات برای مشتریان قابل قبول باشد، توسط ایران خودرو عرضه نشده است!

_352

سمند سورن معمولی که در سال ۱۳۸۶ به بازار عرضه شد، در واقع فیس لیفتی از سمند LX محسوب می‌شد که امکانات بیشتری را در خود جای داده بود. با این وجود طرح و برنامه ایران خودرو برای عرضه این خودرو به بازار چندان موفقیت آمیز نبود؛ پرداخت چندین میلیون تومان بیشتر برای ترمزهای قوی‌تر و ظاهر اصلاح شده برای مشتریان ایرانی غیرمنطقی به نظر می‌رسید؛ از سوی دیگر اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی قادر نبودند با ظاهر سورن ارتباط برقرار کنند.

در سال ۱۳۹۰ ایران خودرو سورن ELX را با بروزرسانی‌های اندک و پیشرانه جدید EF7 وارد بازار کرد. سورن نسبت به گذشته بهتر شده بود، اما همچنان برخی ایرادات پابرجا بودند. مهم‌ترین مشکل سورن ELX شتاب ضعیف آن بود که از عدم تناسب قدرت و وزن ناشی می‌شد. به همین دلیل ایران خودرو با نصب سیستم پرخوران یا توربوشارژر نسبت به حل این مشکل اقدام کرد. سورن توربو از سال ۱۳۹۵ به بازار آمد و با استقبال خوب مشتریان روبرو شد.

مشکلات فنی

لازم به ذکر است خودروی مورد بررسی مدل ۹۶ است.

این خودرو که توربو شارژر دارد، در ابتدا واشرهای پشت منیفولد آن نشتی داشت اما با فرلاخوان عمومی ایران خودرو مشکل حل شد و به گفته مالک خودرو، دیگر این مشکل تکرار نشد.

به گفته این شخص “شتاب خودرو نسبتا خوب است.” البته تاکید دارد “این خودرو در زمستان‌ها وضعیت بهتری دارد و حتما برای آن باید از بنزین سوپر و استاندارد استفاده کرد زیرا با بنزین‌های دیگر در تابستان، شاهد ناک خواهید بود.”

دریچه گاز و کوئل های خودروی مورد بررسی برقی، و مارک آن بوش است. تمام سنسورهای مربوط به ورودی هوا و خروجی دود و نیز کامپیوتر خودرو هم مارک بوش است. این شخص پس از چند سال رانندگی با این خودرو می گوید: “از نظر برقیِ موتور، من تا حالا مشکلی با این خودرو نداشتم.”

یکی از نکات مهم در نگهداری موتور این خودرو دقت به وضعیت دیسک و صفحه آن است. در این مدل دارنده خودرو دیسک و صفحه زانتیا نصب کرده است، زیرا بلبرینگ روی دیسک است و مقداری کشش و قدرت بیشتری ایجاد می‌کند.

باید این نکته را گفت که کیفیت دیسک و صفحه‌ای که ایران خودرو روی خودرو می‌گذارد تا حدی خوب است، ولی عالی نیست.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما