مقایسه هولناک دوره انتظار خرید خودرو / بنز 5 ماه ساینا 44 ماه

اقتصاد 100 - قیمت ارزان‌ترین خودرو در بازار ایران 44 برابر حداقل دستمزد در سال جاری است.

مقایسه هولناک دوره انتظار خرید خودرو / بنز 5 ماه ساینا 44 ماه

 به گزارش اقتصاد 100، دوره‌ی انتظار برای خرید خودرو در ایران طولانی شده است. کاهش شدید قدرت خرید در ایران به سبب رشد بالای تورم، سبب شده است تقاضای بالقوه‌ی خودرو در بازار قادر به تبدیل شدن به تقاضای بالفعل نباشد.

بر اساس این گزارش ارزان‌ترین خودروها در بازار ایران نیز این روزها بیش از سیصد میلیون تومان قیمت دارد. یک دستگاه پراید 131 در محدوده‌ی قیمتی 315 میلیون تومان در بازار عرضه شده است که این رقم 43 برابر حداقل دستمزد در کشور است.

حداقل دریافتی ماهانه کارگران بدون سابقه و مجرد در سال جاری برابر با هفت میلیون و 308 هزار تومان اعلام شده است .

 قیمت تیبا و ساینا نیز مدل 1401 نیز برابر با 325 میلیون و 320 میلیون تومان است که این قیمت‌ها 44 برابر دستمزد ماهانه در ایران تلقی می‌شود.  به این ترتیب یک کارگر از بدو شروع فعالیت خود، در صورتی که قادر به دریافت حداقل دستمزد باشد، باید حقوق کامل 43 تا 44 ماه خود را برای خرید یک خودروی معمولی ارزان‌قیمت هزینه کند.

دوره انتظار برای خرید خودرو در ایران در شرایطی بین 3.5 تا چهار سال است که در کشورهای اروپایی و امریکا غالبا قیمت یک خودروی پرفروش معمولی با دستمزد 11 تا 13 ماه افراد برابر می‌کند.

این نسبت از میزان حداقل دستمزد در این کشورها با متوسط قیمت یک خودروی معمولی احصا شده است. در سال گذشته میلادی در کشوری چون امریکا، قیمت یک خودروی مانند نیسان ورسا با 13 ماه حقئق یک کارگر برابری می‌کرد.

 در همین دوره زمانی در ژاپن دستمزد 9 ماه یک کارگر برای خرید ‌سوزوکی سلریو کفایت می‌کند. در  آلمان نیز بنز کلاس C با دستمزد پنج ماه یک کارگر برابر است. نکته اینجاست که قیمت خودرو در بازار ایران با قیمت خودرو در کارخانه تفاوت جدی دارد .

مساله اینجاست که حتی طبق اعلام مقامات صنعت خودرو و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مابه‌التفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار نصیب دلالان شده و مصرف‌کننده‌ی واقعی نفعی از این ماجرا نمی‌برد.

 در این نوشتار قیمت واقعی خودرو یعنی قیمت مبنایی معامله در بازار برای محاسبه لحاظ شده است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما