اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

مرغ کیلویی 80 هزارتومان به سفره مردم می رسد؟ / تب داغ قیمت در بازار مرغ

اقتصاد 100- افزایش قیمت مصوب مرغ تا کیلویی 80 هزار تومان پس از ثبت تورم ۹۰ درصدی تولیدکننده مرغداری در تابستان سال جاری و احتمال ادامه این وضعیت در فصل سرد سال موضوعی است که می‌تواند بهانه ای برای شوک جدید قیمت مرغ در بازار مصرف باشد.

  مرغ کیلویی 80 هزارتومان به سفره مردم می رسد؟ / تب داغ قیمت در بازار مرغ

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، زمزمه افزایش چند باره قیمت مرغ از همان اواسط تابستان سال جاری از سوی تولید کنندگان شنیده می شد و در همان زمان خیز گرانی با کمبود عرضه مرغ به بازار برداشته شد. این در حالی است که قیمت مرغ گرم بسته‌بندی کیسه‌ای در بازار تهران ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان می باشد.

سال گذشته مرغداری‌ها جوجه‌های یک‌روزه را امحا می‌کردند وانتشار تصاویر و فیلم‌هایی از زنده به گور کردن جوجه مرغ های یک روزه به بهانه تنظیم بازار از مناطق مختلف کشور باعث ایجاد موجی از اعتراض مردم شداما تولید کنندگان همچنان بر گرانی تولید و مرقون به صرفه نبودن ادامه فعالیت در مرغداری تأکید داشتند.

حالا بتازگی  اتحادیه سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عدم تأمین نهاده مورد نیاز واحدهای مرغداری در سامانه بازارگاه و عدم پاسخ شفاف و روشن در خصوص نهاده‌های خریداری شده بارگیری نشده (با گذشت بیش از دو ماه از خرید توسط مرغداران)، خواستار بارگیری فوری نهاده‌های خریداری شده توسط مرغداران شد.

گلایه تولید کنندگان مرغ ازافزایش تورم

ازابتدای سال نرخ مصوب هر کیلو مرغ تا 80 هزار تومان بوده اند.  در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با اقتصاد 100 می گوید: تورم تولیدکننده مرغداری‌ها موضوعی است که از قبل از حذف ارز ترجیحی از سوی کارشناسان و فعالان این صنعت اعلام شده بود اما علی رغم وعده حمایت از تولید کنندگان همچنان این صنعت بدون حمایت مالی و علی رغم گرانی و مشکلات  در تأمین نهاده باقی مانده است.

اسدالله نژاد گفت:  مرغداران با زیان در حال فعالیت هستند اما ادامه تولید نیاز به حمایت دولت دارد در غیر این صورت امکان تعطیلی واحدهای تولیدی بسیار زیاد است.

وی گفت: با توجه به ادامه کمبود در تأمین نهاده دامی و افزایش هزینه ها ، تولید مرغ با   کاهش حدود ۳٠ درصدی مواجه شده است و این کاهش در فصل سرما برای تولید کننده و مصرف کننده آما رو خبر ناخوشایندی است .

 قیمت مصوب مرغ گرم، کیلویی ۶۳ هزار تومان، پایین‌تر از قیمت تمام شده برای تولیدکننده است که به آن نیز انتقاد کردیم. اما با این حال مرغداران قیمت تعیین شده را رعایت می‌کنند.

اسدالله نژاد توضیح داد؛ انجمن جوجه قیمت یکروزه، قیمت تمام شده جوجه را ۱۵ هزار و ۵۰۰ اعلام می‌کند، ولی در بازار بیشتر یا کمتر هم می‌شود اما دلال بازی بر بازار جوجه حاکم است. ممکن است واحد‌های مرغ مادر هم با همان قیمت‌ها اقدام به فروش کنند، اما دلال‌ها قیمت جوجه را بالا ببرند.

به گفته این فعال صنفی؛ اگر به وضعیت کمبود نقدینگی و گرانی خوراک طیور رسیدگی نشود امکان افزایش تورم در این صنعت بیشتر خواهد شد و تأثیر زیادی بر روی قیمت مرغ مصرفی در بازار خواهد گذاشت.

   اسدالله نژاد با تأکید بر اینکه صنعت مرغداری به یکی از زیان‌ده‌ترین صنایع ایران تبدیل شده گفت: تأمین نهاده‌های دامی چالش اصلی تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان پروتئینی است و این روزها کمیاب و البته گران بودن نهاده‌ها، طاقت تولیدکنندگان را کم کرده و تأثیر زیادی بر بازار مصرف مرغ گذاشته و خواهد گذاشت .

انتهای خبر/

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما