تحویل ندادن برخی خودرو‌ها از سوی خودروسازان مونتاژی / گروکشی خودروساز خصوصی!

اقتصاد ۱۰۰- «مدیران‌خودرو» خودروی پلاک‌شده خریداران را گرو نگه داشته است. این شرکت با وجود دریافت کامل وجه برخی متقاضیان تیگو ۸ پرومکس و به‌رغم صدور سند، پلاک و بیمه‌نامه برای این خودروها، آن‌ها را تحویل مشتری نمی‌دهد پیگیری‌ها حاکی است این تیگو‌ها در منطقه آزاد بم است و با اینکه شماره‌گذاری و صدور بیمه شده‌اند، هنوز خارج نشده‌اند

تحویل ندادن برخی خودرو‌ها از سوی خودروسازان مونتاژی  /  گروکشی خودروساز خصوصی!
اخیراً تعدادی از مشتریان شرکت مدیران‌خودرو که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، متقاضی دو محصول آریزو۶ و تیگو۸ این شرکت بوده و نوبت دریافت تابستان سال جاری داشته‌اند، اعلام کردند به آن‌ها در پیامکی اطلاع‌رسانی شده که این دو خودرو فعلاً آماده تحویل نیست و مشتری می‌تواند به جای آن محصول فونیکس FX را دریافت کند. اکنون این پرسش مطرح می‌شود آیا شرکت نباید به تحقق وعده خود در تحویل خودرو‌های اعلامی در طرح یکپارچه تعهدی داشته باشد یا دلایل دیگری برای عدم‌عرضه وجود دارد؟
 
بازار خودرو تحت تأثیر شوک‌های خبری از جمله آغاز واردات از یک سو و کاهش تیراژ خودروهای داخلی و بلاتکلیفی قیمت خودرو‌های مونتاژی از سوی دیگر، دچار سردرگمی شده است و نمی‌توان تحلیل درستی از آن ارائه داد. همان‌طوری که از هفته‌های قبل شاهد هستیم، روز‌هایی که افزایش قیمت خودرو به چشم می‌خورد، یک یا چند روز بعدتر خودرو‌ها با افت قیمت همراه می‌شوند، بنابراین وضعیت فعلی بازار رکودی است و تا مشخص نشدن روند قیمتی دلار و واردات قطعی، نمی‌توان روند خاصی برای بازار خودرو متصور شد. 
حال در چنین وضعیتی که تحقق تعهدات خودروسازان داخلی و مونتاژی می‌تواند بازار ناآرام خودرو را سروسامان دهد و اعتماد افکار عمومی را بازگرداند، از یک خودروساز مونتاژی خبر می‌رسد که نمی‌تواند به تعهدات خود بر اساس زمانبندی سامانه یکپارچه عمل کند و در پیامکی به مشتریان ثبت‌نام‌کننده اعلام کرده است خودرو نداریم، خودروی دیگری جایگزین کنید. 
 
ماجرا از این قرار است که تعدادی از خریداران خودرو‌های شرکت مدیران‌خودرو در تماس با رسانه‌ها اعلام کرده‌اند این شرکت با وجود آنکه وجه خرید خودرو را به طور کامل از آن‌ها دریافت کرده است، کارت و پلاک خودرو ، حتی بیمه‌نامه آن هم صادر شده است، اما نسبت به تحویل خودرو اهتمامی ندارد و موجب نگرانی و سرگردانی مشتریان خود شده است. 
یکی از این خریداران می‌گوید: در نوبت اول عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه که در اسفند‌۱۴۰۱ انجام شد، برای خرید تیگو ۸ پرومکس ثبت‌نام کردیم و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتیم، در اواخر فروردین امسال نیز پیامکی از سوی خودروساز برای مراجعه به نمایندگی و واریز وجه دریافت کردیم، بعد از دریافت پیامک به نمایندگی مراجعه و مبلغی حدود ۲ میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروی مذکور پرداخت کردیم، بعد از انجام این مراحل، به ما اعلام شد که خودرو حداکثر طی یک ماه تحویل داده خواهد شد، اما برخلاف انتظار و با گذشت بیش از سه ماه از زمان تکمیل وجه، هنوز خودرویی تحویل داده نشده است. 
 
‌نکته دیگری که درباره روند خلاف قانون شرکت مدیران‌خودرو قابل تأمل است اینکه مشتریان برگه سند، کارت خودرو و همچنین بیمه‌نامه خودرویی را که هنوز تحویل نگرفته‌اند، دریافت کرده‌اند. یکی از متقاضیان خودرو‌های مدیران‌خودرو در این‌باره به فارس می‌گوید: «چند روز پس از اینکه واریز وجه خرید خودرو (تیگو ۸ پرومکس) را انجام دادم، از طریق پیامک متوجه شدم کارت بیمه برای خودرویی که هنوز تحویل نگرفته ام، صادر شده است. همچنین پس از چند روز نیز سند سبز خودرو را از طریق پست دریافت کردم، در حالی که خودرویی تحویل نگرفته‌ام.»
به گفته این مشتری مدیران‌خودرو، با توجه به این اتفاقات با نمایندگی مرکزی مدیران‌خودرو تماس گرفتم و علت را جویا شدم که در پاسخ اعلام کردند «خودرو‌ها مشکل خروج از گمرک دارند.» 
البته این شرکت مونتاژکار خودرویی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: مشتریان با توجه به موجودی خودروی FX PREMIUM و امکان تحویل بموقع این خودرو، می‌توانند از ابتدا برای دریافت این خودرو اقدام کنند، البته هیچ گونه اجباری برای مشتریان به جهت انتخاب این خودرو وجود ندارد، نیازی به انصراف برای مشتریانی که تمایل به دریافت خودروی FX ندارند، نبوده و نوبت آن‌ها محفوظ خواهد ماند تا هر زمان که تمایل داشتند برای دریافت خودروی انتخابی خود (زمانی که تحویل فراهم شود) یا هر محصول از این شرکت که بخشنامه آن اطلاع‌رسانی شود، اقدام کنند. 
 عدم نظارت «صمت» بر نحوه تحویل خودرو‌های سامانه یکپارچه
این اتفاق در حالی افتاده است که این عرضه متعلق به طرح‌های فروش یکپارچه از طریق سامانه یکپارچه است و پس از ثبت‌نام، میزان تقاضای ثبت‌شده برای هر خودرو در مرحله ثبت‌نام به شرکت خودروساز اعلام می‌شود و بر اساس برنامه تولید خودرو، اولویت‌بندی مشتریان برای تحویل خودرو انجام و مشتریان منتخب به شرکت خودرویی معرفی می‌شوند، بنابراین شرکت مدیران‌خودرو که متعهد به تحویل خودرو‌های آریزو۶ و تیگو۸ در این زمان مقرر (تابستان ۱۴۰۲) شده و وجه خودرو را از مشتری گرفته است، نمی‌تواند در زمان تحویل خودرو اعلام کند خودرو نداریم. آیا وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی هیچ نظارتی بر عملکرد خودروسازان ندارند؟
 
فعالان بازار معتقدند این عدم‌تحویل بموقع به دو علت می‌تواند اتفاق بیفتد، یا شرکت نتوانسته به برنامه‌ریزی تولید خودرو عمل کند و طبق برنامه پیش برود یا با توجه به آشفته‌بازار قیمت خودرو‌های مونتاژی و بلاتکلیفی قیمت آن، فعلاً عرضه متوقف شده تا در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری به مشتریان فروخته شود، البته لازم به ذکر است قیمت آریزو۶ و تیگو۸ با خودروی فونیکس FX اختلاف چندصدمیلیون تومانی دارد. 
 
خلف وعده این خودروساز بخش خصوصی در حالی است که ثبت‌نام‌کنندگان خودرو‌های مذکور، حدود ۲ میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان به حساب خودروساز واریز کرده‌اند، این در حالی است که همین خودروساز به مشتریانی که به صورت مستقیم به نمایندگی مراجعه کنند، همین خودرو را به قیمت حدود ۳ میلیارد تومان می‌فروشد و تحویل می‌دهد، بنابراین به نظر می‌رسد خودروساز مشکلی برای تحویل خودرو ندارد، اما تمایلی به اجرای مصوبه شورای رقابت ندارد، زیرا بر اساس مصوبه ۱۶ اردیبهشت شورای رقابت قیمت تیگو ۸ پرومکس ۱۴ میلیاردو ۸۰۰ میلیون ریال و در مصوبه ۱۷ تیرماه قیمت این خودرو ۲۱ میلیاردو ۱۶۰ میلیون ریال تعیین شد. با توجه به پول‌هایی که مشتریان واریز کرده‌اند. این خودروساز باید مبالغی را به مشتریان برگرداند. در حالی که می‌تواند با قیمت بالاتری به صورت آزاد به فروش برساند. 
 
 صدور پلاک و بیمه‌نامه برای خودرو‌هایی که هنوز از گمرک خارج نشده‌اند
پیگیری فارس از نمایندگی‌های شرکت مدیران‌خودرو حاکی است به گفته یکی از متصدیان فروش، مجوز گمرک این خودرو‌ها هنوز صادر نشده است، بنابراین پیمانکار اجازه ورود این خودرو را ندارد. 
این متصدی فروش مدیران‌خودرو در پاسخ به اینکه خودروی مونتاژی تولید داخل باید چه مجوزی برای واردات از گمرک دریافت کند؟ گفت: کارخانه‌تیگو ۸ پرومکس در منطقه آزاد بم واقع شده است، بنابراین برای ورود این خودرو به سرزمین اصلی، باید مجوز گمرک صادر شود که مدتی صدور این مجوز‌ها با مانع همراه بود، اما اخیراً موانع آن حل شده و احتمالاً به مرور عرضه این خودرو‌ها به مشتریان از ابتدای هفته آینده آغاز می‌شود. 
با توجه به اینکه کارت، بیمه‌نامه و پلاک برای این خودرو‌ها صادر و پول آن تمام و کمال دریافت شده است، این شائبه وجود دارد که این خودروساز مونتاژی خودرو‌های پلاک‌شده را گرو گرفته است تا حرف خود را به کرسی بنشاند و با قیمت بالاتری عرضه کند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط نابسامان بازار خودرو، وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی باید وارد ماجرا و مانع تضییع حقوق مردم شوند چراکه ادامه این روند ممکن است به خودرو‌های غیرمونتاژی نیز سرایت و بازار را دچار نابسامانی کند.



منبع: روزنامه جوان

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما